Gå till innehåll

Adobe CC och grafikkort?


j3n5

Recommended Posts

Hade precis bestämt mig för att hoppa ned i avgrunden och köpa mig en bärbar PC efter årtionden i OSX, mest pga MBP:s klena grafikkort och bristen på stöd i Adobe CC. Hade bestämt mig för en burk med RTX 2060 mobile och höll på trycka på köp men googlade av en slump nvidia och Premiere. Till min förvåning så dök det upp en massa vittnesmål kring uteblivet stöd i CC-paketet? Som jag förstår så sitter just detta kort i en hel del av gamingfirmornas kommande contencreator-burkar just eftersom det prestandamässigt är rätt kompetent prismässigt, jämfört med storasyskonen 2070 & 2080?

 

Stämmer det att accelerering saknas? Någon som har koll?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte svar på din fråga dessvärre men förhoppningsvis nåt slags tips i alla fall.

 

Hackintosh kan ju vara ett alternativ kanske, själv har jag en Gigabyte desktop hackmac med ett 8 gig gtx 1080 och thunderbolt som rullar på Sierra. Givetvis så kan man ju också köra den på win. Dyraste delen i den är ju grafikkortet men datorn i sig är ju ganska mainstream med dåtidens mått mätt (iofs en 4 kärnig i7 på lite över 4 ghz) men även det är ju säkert ganska billigt då det finns bättre grejor nu så man borde kunna köpa en liknande eller delar beggat till ett fördelaktigt pris. Oavsett så kommer det nog att kosta en del att hitta nåt på laptopsidan som matchar. Det närmaste men långt ifrån lika bra som jag har på PC sidan och laptop (som fan inte var gratis om man säger så typ lite över 19 000 spänn) är en Lenovo y 720 (tror jag den heter) också med TB och 4k skärm så vitt jag förstår. Davinci Resolve är ju ett riktigt bra alternativ och finns ju även i en väldigt kraftfull gratisversion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bärbart som gäller. Tänker mig en rätt kraftig gamer-pc typ MSI GS65 alt Razer Blade. iof dyra men kör grafikmässigt 8:or runt en tungt specad MBP 15" för billigare peng. Vill egentligen bara veta om RTX 2060 kommer funka i Adobe CC då jag också använder Photoshop, Illustrator, Indesign och After Effects då jag använder paketet både till jobb och fritid på samma burk.Reser också med samma utrustning. Annars får jag väl bita i suräpplet och slå på med RTX 2080 max-q, om det nu funkar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok själv tror jag inte på laptops för mågot tyngre överhuvudtaget men om man måste resa i jobbet då finns det ju inget alternativ dessvärre.

 

Min är ju en några år gammal värsting gaming laptop så vitt jag förstår och då även 4k. Den har ett 1060 eller 70 kort om jag minns rätt och batteritiden är inte jättelång förmodligen på grund av det. Sen behövs ju en extern färgäkta skärm för färgläggning och korrigering även till en laptop så då behöver man ett monitorkort och en sån skärm så då börjar det bli lite bulkigt ändå.

 

Jag tror inte det finns nån gaming laptop med tillräkligt bra skärm för det dessvärre. Det är inte riktigt samma sak att den är optimerad för spel oavsett prestandan som anges.

 

Jag fuskade lite och köpte en vettig tv tror en samsung 32tummare som får duga åt mig som inte jobbar med film utan bara leker och ett blackmagic design ultrastudio mini monitor thunderbolt kort.

 

Men då kan jag verkligen rekommendera att köpa en med Thunderbolt och en extern Thunderbolt docka så det bara är att stoppa i SSD er efter behov.

 

Har glömt namnet på min men den tar två SSD och eller HDD er samtidigt och man tänker inte på att det är extern hantering när man jobbar mot dom. Den kostade tror det var 1500 ca men jag kan kolla om det är intressant.

 

Jobbar du med raw filmer och även 4k mp4 eller över så blir det lite storlek på filerna och det kan bli trångt på den interna. USB3 är ok men TB mycket bättre och det enda jag saknar är en kortläsare som går att ansluta till TB så man kan skyffla över filerna från kortet snabbt och vara igång för nästa tagning snabbt utan en påse dyra kort.

 

Lite som det blir med min BMCC 2k kamera som lagrar på SSD er.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tips men hård- och mjukvara för mitt arbetsflöde har jag rätt bra koll på. Gör nästan uteslutande saker för Youtube/Vimeo och brukar filma med GH5 + Atomos Ninja V i ProRes på SSD. Inget tyngre, inte massa spår, lite smått i post och ingen avancerad grading att snacka om. Vilka Nvidiakort som stödjer accelerering & CUDA i CC just nu har jag dock inte koll på. Det behöver jag för att köpa ny dator helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok men man undrar varför köra ett dyrt program då och hur flyttas filerna till datorn. Det måste vara av gammal vana och usb förstås. Tror aldrig någon version av Resolve har bråkat med mig om accelerering på nån av alla olika datorer (Mac, hackmac eller PC) jag kört det på.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, eftersom jag har ett företag som ändå prenumererar på CC-paketet då vi jobbar med platt grafik så ingår ju Premiere i den prenumerationen. Visst, jag har testat Resolve och gillar det men olika program i CC-paketet jobbar så bra med varandra så jag känner mig rätt bekväm med det. Och ang flytt av filer behövs inte det då en Atomos Ninja V spelar in på SSDs och fungerar som extern HD över USB 3.1 vilket inte givit mig några flaskhalsar i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...