Gå till innehåll

Hur ställa upp manus rätt?


ghijohansson

Recommended Posts

Jag laddade ner 8 svenska långfilmsmanus för att kolla så att jag i framtiden ställer upp mina manus rätt.

 

Jodå, alla har int. eller ext. markerat för varenda scen. Men i övrigt fann jag så stora skillnader att jag började undra.

 

Ett manus saknar scennumrering. Ett annat börjar scennumreringen med scen 101 i st f scen 1.

 

Vissa upprepar scennumreringen längst ut i högerkanten.

 

Typsnitt varierar.

 

Försättssidans innehåll varierar.

 

När man skriver dialog ska man ju ha indrag i vänstermarginalen, men hur mycket indrag det är, det varierar.

 

Ett manus tycks vara skrivet med engelskspråkig mjukvara, trots att det är på svenska.

 

Bara hälften av manusen har ordet slut på slutet.

 

Osv.

 

Så jag undrar. Det brukar ju sägas att man måste följa reglerna exakt för att filmbolag ska orka offra tid på att läsa inlämnat manus.

 

För att undvika missförstånd, samtliga manus skrevs runt millennieskiftet, så om enhetligheten blivit större sedan dess så vill jag veta det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svenska manus håller långt ifrån samma höga formatmässiga standard som amerikanska manus. Det verkar inte finnas någon standard alls.

 

Scennumrering brukar man i regel lägga till när manuset går i produktion för att alla scener ska ha ett referensnummer och att ändringar ska vara lättare att spåra.

 

Jag skulle föreslå att du går efter amerikansk standard om du vill ha någon känsla av ryggen fri när du lämnar in ett manus till svenska producenter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar. Ni båda lämnar som vanligt mycket upplysande svar.

 

Efter min postning skickade jag ett prov-manus på en sida till ett resurscentrum. De svarade att det var korrekt uppställt. Manuset hade jag skrivit med gratisprogrammet Trelby.

 

Så uppfattat, skriva som jag gjorde härom dagen, men vänta med att numrera scenerna tills det är dags att spela in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...