Gå till innehåll

Digitalisering av HI8 video


montahue

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga som jag inte vet hur den passar här men jag försöker ändå för jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

 

Jag har en rejäl bunt HI8-kassetter som jag har lovat en vän att överföra till digitala videofiler. Jag använder hans gamla Sony Handycam som filmerna är inspelade på tillsammans med en sån där enkel "MAGIX videosaver" (bild bifogad) och jag har kopplat ihop dessa med en 1m lång s-video kabel jag köpt på kjell o co. Jag använder MAGIX "Videosaver mjukvara" och resultatet sparas som DVD pal mpeg2 ser det ut som. Rent praktiskt funkar det hyfsat och jag har väldigt dålig koll på vad jag kan förvänta mig med tanke på hur gammalt allt är och att jag har en väldigt simpel analog till digital-pryl.

 

Vad jag hänger upp mig på är det vågräta zick zack mönster jag får som en hinna över inspelningen och det syns tydligast på den blåa bakgrund som dyker upp när det är slut på bandet. Bifogar en bild och hoppas den är någotsånär tydlig. Jag kan inte särskilt mycket om analog elektronik men jag sysslade en hel del med analog videoredigering förr i tiden och har sett hur kass kablage och miljö kan ge upphov till oönskade bildfenomen.

 

Är detta något jag får leva med när jag har så simpla grejer eller? Kan det vara något i min närhet som orsakar störningarna eller är det den gamla kameran som orsakar dem? Skulle det hjälpa om jag köpte bättre hårdvara?

Mycket tacksam för tips! Martin

video.jpg

maxresdefault.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa med OBS (gratis) som mjukvara för inspelningen. Det vill säga om din dongel dyker upp som möjlig input i OSB.

 

Jag gjorde det samma men med ett vhs band och efter ett tags meckande för att hitta rätt format så funkade det ganska bra faktiskt. Under processen så fick jag ett gäng olika skumma problem inte exakt som du dock. I OBS fanns det en massa olika inställningar för PAL tex och jag trodde det bara fanns en PAL och en NTSC men så är det tydligen inte. Jag testade med s-video men fick aldrig nån ordning på det oavsett program men dom vanliga phono ingångarna för analog ljud och bild funkade bra på min EasyCap dongel. I OBS kan du spara i Mp4 vilket Davinci Resolve (gratis och kanonbra) kan se så med det kan du redigera om det behövs.

 

Det första försöket med annan programvara resulterade i en 16 gig stor fil för en ca 10 minuter lång film men med OBS blev den bara ca 4 gig och bättre kvalite.

 

EasyCap dongeln har dessvärre blivit piratkopierad under åren så om man söker efter en sån så är det bäst att kolla extra noga att den är äkta.

 

All info finns sökbar med google och youtube.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Tack för svar. Anledningen till att jag köpte en s-videokabel i stället för att använda den kompositkabel som förmodligen kom med kameran var att jag tänkte att jag skulle få bättre upplösning och kontrast med s-video. Det fick jag också, särskilt blev kontrasten mycket bättre fast samtidigt fick jag en massa artefakter och beskrivna störningar som jag inte fick/inte syntes med kompositkabel. Jag ska testa igen med kompositkabel men det lilla jag spelade in innan jag testade med s-video såg väldigt soft och kontrastlöst ut. Fast det kanske är en bättre idé att försöka ge komposit lite mer kontrast i efterhand än att försöka gå den motsatta vägen och softa till s-video artefakterna. Tack för tipsen om mjukvara, jag ska kolla dessa! Magix mjukvaran jag använder sparar i Pal video mpeg2 och filena blir typ 1GB per timme video vilket jag kan leva med och jag har tänkt göra mp4 av dessa när jag är klar med alla kassetter. Fast detta kan vara en dålig ide och det är bättre att direkt göra filmerna i nåt modernare format?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att s-video normalt sett ska vara mycket bättre än komposit signalen så det är nog rätt tänkt men förmodligen så behövs det hårdvara/capturekort kanske också kamera som kan hantera s-video till sin fulla potential. Det är ju en gammal standard nu och det är kanske inte så lätt att hitta bra grejor längre dessvärre. Det finns en tråd på Blackmagic Designs forum med tips på hårdvara och allt annat om överföring av vhs video till digital, ska försöka hitta den igen och länka.

 

Generellt sett så tror jag och då med tryck på tror att det de flesta billiga usb grabbers/capturecards också ger "billiga" resultat dessvärre. Som jag skrev ovan här så är till exempel mina EasyCap kort piratkopierade i mängder så man fick verkligen kolla upp att dom var äkta innan man köpte. EasyCaparna var nog det billigaste man kunde komma undan med som hade lite kvalite.

 

Bor du i Östergötland så kan du låna en av mig och testa om det blir bättre.

 

Jag tror att det är bäst att inte konvertera efter överföringen utan att få rätt format direkt.

 

Obs är egentligen ett program ungarna kör med när dom streamar spel på nätet men man kan också spela in med det och det är det bästa som finns i mjukvaruform nu för tiden kan man nog lugnt säga. Så har du några gamers i märheten så borde du lätt kunna få hjälp.

 

Davinci Resolve är Blackmagic Designs gratisversion av deras studio version Davinci Resolve Studio som används till Hollywood produktioner så det är tiktigt bra och avancerade grejor även gratisversionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...