Gå till innehåll

Standardersättning för ett långfilmsmanus


BLK

Recommended Posts

Är det någon här som vet vad en okänd manusförfattare kan förvänta sig för ersättning om hen lyckas sälja sitt långfilmsmanus till ett etablerat, seriöst produktionsbolag med god ekonomi? Vad skulle ni dra till med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får i regel mer för ett färdigskrivet manus, än att skriva ett på beställning, eftersom risken är mindre. Det beror också på om du ska skriva om manuset eller ej.

I USA är tumrelgeln att manuset får 2-3% av budgeten. Jag vet inte som samma tumregel gäller i Sverige, men givetvis beror betalningen på budgeten på hela filmen.

Men tänk dig att det tar tre månader att skriva ett långfilms manus på heltid (vanlig tumregel) och du under denna tid ska ha en heltidslön.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick anledning gå igenom mina filmanteckningar. Följande har jag lånat från boken Solskenslandet, förmodligen från sidan 132 långfilmsbudget

budget medelfilm (varav lön inom parentes)

1,5 (0,45) MSEK rättigheter

1,6 (0,8) MSEK producent, regissör

2,5 (=) MSEK personal

1,5 (=) MSEK skådespelare

3,9 (1,95) MSEK teknik

1,2 (0,96) MSEK scenografi

1,1 (0,33) MSEK resa, transport, hyra

1,7 (0,68) MSEK PR mm

Men det är nog bäst om någon som är mer insatt förklarar hur den budgeten ska läsas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...