Gå till innehåll

Upphovsrätt/skadestånd


Johinoc

Recommended Posts

Jag har en fråga som det verkar svårt att få besvarad. När jag gick i gymnasiet och tiden strax efter i början av 2000-talet gjorde vi skämtfilmer och la på all möjlig musik, både svenska och utländska låtar. Jag vet att detta är tillåtet för eget bruk. Nu finns materialet hos kanske 5 olika personer. Vad händer om någon av oss sprider detta utan övrigas vetskap? Är det bara den som gör det eller kan även övriga tvingas betala skadestånd då? Det kan ju också göras av någon helt annan person i framtiden. Har vi juridiskt ansvar även då? Isåfall är det ju riskabelt att spara filmerna.

 

 

Det kan ju bli höga belopp.

 

 

Vad gäller här? Mvh Johanna

Länk till kommentar
Share on other sites

Enklast om du kollar underforumet "juridik" vilka som oftast gett användbara svar.

 

Att ingen mer än jag svarat på din fråga kan dock betyda att de som är bäst på juridik tillfälligtvis är upptagna. På detta forum är det vanligt att folk är borta periodvis medan de filmar intensivt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...