Gå till innehåll

Tips på glasögon


Flippan

Recommended Posts

Hej!

 

Det här kanske är fel ställe att posta på men hoppas någon av er har liknande erfarenheter som jag och lite tips.

 

Var nyss hos optikern pga kraftig huvudvärk och verkar ha överansträngda ögon men inget allvarligt synfel. Blev tipsad om "skärmglasögon" som blockerar blått skärmljus. Har någon erfarnehet av sådana? Hjälper dom?

Jag har som mest huvudvärk när jag suttit hela arbetsdagar och koncentrerat redigerat vid datorn.

 

Har någon erfarenhet av att handla från https://www.smartbuyglasses.se/ och hur lång va isåfall leveranstiden? Vill ju inte spendera en förmögenhet men gärna ha snygga glasögon om jag måste ha dom dagligen.

 

Tacksam för alla tips! :bire:birp

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är egentligen fel person att svara, men jag trodde att man i första hand skaffar skärmglasögon eftersom de fokuserar på rätt avstånd.

 

Priset ska rimligen vara samma oavsett på vilket avstånd glasögonen fokuserar. Är du säker på att du inte kollat priser för glasögon som är gjorda för att titta på olika avstånd?

 

Dessutom, hur bekvämt sitter du vid datorn? Normalt sett får man givetvis ont i rygg osv om man sitter fel, men visst kan kroppen signalera fel.

 

Och ont i ögonen kan rimligen även bero på fel belysning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är 65 och har varit med dator sedan 1984 och har aldrig hört talas om att blått ljus från en dataskärm kan förorsaka svår huvudvärk faktiskt så det var en nyhet. Jag tror du är i början av att behöva läsglasögon helt enkelt och såna kan man köpa för några tior så där skulle jag börja min undersökning. 1,5 i styrka kanske som första test och sen gå uppåt till du upplever att det blir ok. Bågarna duger också det är ju bara glasögon. Sedan flera år tillbaka använder jag mina läsglasögon i vardagen som riktiga brillor och det funkar väldigt bra för mig så ögonen verkar vara ganska anpassningsbara.

 

Det är mycket kom och köp konserverad gröt där ute så man ska nog vara kritisk. Det är inte alla optiker som ligger på toppnivå heller (har hänt mig) så det finns anledning att tänka kritiskt.

 

Om man blockerar blåljuset hur ska man då kunna färgkorrigera och färglägga video?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
On 2/26/2019 at 5:52 AM, Flippan said:

Hej!

 

Det här kanske är fel ställe att posta på men hoppas någon av er har liknande erfarenheter som jag och lite tips.

 

Var nyss hos optikern pga kraftig huvudvärk och verkar ha överansträngda ögon men inget allvarligt synfel. Blev tipsad om "skärmglasögon" som blockerar blått skärmljus. Har någon erfarnehet av sådana? Hjälper dom?

Jag har som mest huvudvärk när jag suttit hela arbetsdagar och koncentrerat redigerat vid datorn.

 

Har någon erfarenhet av att handla från https://www.smartbuyglasses.se/ och hur lång va isåfall leveranstiden? Vill ju inte spendera en förmögenhet men gärna ha snygga glasögon om jag måste ha dom dagligen.

 

Tacksam för alla tips! :bire:birp

Jag tror att det är ett symptom på att man behöver glasögon. Jag föreslår att du ringer din ögonläkare. De kan göra en ögonundersökning för att se vad som kan vara på gång och hur det kan hjälpas. Berätta för din ögonläkare vad du känner. Endast en ögonläkare kan göra en omfattande ögonundersökning för att se om du skulle ha nytta av att bära glasögon. Om resultaten visar att du behöver glasögon kan din läkare prata med dig om vilken typ av linser som skulle vara bäst för ditt tillstånd, liksom eventuell annan behandling.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...