Gå till innehåll

Gratis Davinci Resolve online kurser


Aettan

Recommended Posts

Det verkar vara riktiga instruktionsfilmer som man släpper helt gratis så det är nog ganska unikt. Jag tror också att själva programmet snart är ifatt dom stora drakarna helt på alla områden så det är väl en affärsstrategi kanske.

 

Jag suger svårt på detta så åt mig duger gratisversionen mer än väl.

 

Här ett par klipp i en sabla röra bara för att det är skoj. Det är blandat med kameror och filformat på samma timeline och det verkar Resolve vara bra på.

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Jag har installerat DaVinci Resolve.

 

Programmet är vekligen mastigt. Installationsfilen är på en gigabyte och installationen tog påfallande lång tid. Men efter att ha stängt av antivirusprogrammet så lyckades jag installera (jag var nedkopplad under installationen).

 

Så man ska installera vid något tillfälle då man har möjlighet att sitta någon timme vid datorn.

 

Då jag redigerar på en laptop som inte är särskilt kraftfull så varnade programmet mig för att avancerad färgkorrigering kanske inte kommer att fungera.

 

Programmet krävde lösenord. Jag menar när jag startade det efter att ha genomfört installationen. Genom att googla hittade jag lösningen. Skapa nytt användarnamn, och då lägga till lösenord. Att göra detta var så enkelt att jag bryr mig inte om att förklara hur jag gjorde.

 

Programmet är gissningsvis mycket kompetent. Instruktionsbok medföljer i form av pdf-fil. 2739(!) sidor.

 

Just nu är jag upptagen med administration och dylikt men under sommaren hoppas jag hinna sätta mig in i hur programmet fungerar. Hoppas jag längre fram kan skriva något positivt.

 

Obs att andra personer har kommenterat på internet att hårdvarukraven är mastiga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver nog dessvärre en riktigt bra laptop om det ska flyta på bra med både redigering och att jobba med färger. På laptop sidan har jag en Lenovo y720 (tror jag den heter) med thunderbolt så till den kör jag ett blackmagic design ultrastudio minimonitor kort. Det vill säga en svindyr laptop i mina ögon i alla fall och jag vet i hundan varför jag egentligen köpte den men på den funkar Resolve bra tycker jag.

 

Men normalt kör jag med min hackmac som bygger på ett gigabyte moderkort med möjlighet till thunderbolt och ett gtx 1080 grafikkort samt en i7 processor jag dessvärre glömt modell beteckningen på.

 

Det går dock att arbeta i en lägre upplösning med optimized media funktionen om datorn är mindre kraftfull så det går lättare och skriva ut videon i den upplösning man vill ha först när den är färdig.

 

Det där med lösenord det känner jag inte igen det måste ha nåt med windows att göra. Men när jag tänker efter så tror jag inte jag fick skapa ett lösenord när jag installerade det på min laptop, kan ju ha glömt också men tror inte det.

 

Nåväl lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...