Gå till innehåll

Problem med grönstickar vid greenscreen-inspelningar....


virtualboy

Recommended Posts

Hej jag jobbar med filminspelningar på teckenspråk. Alla filmer används med greenscreen i bakgrunden. Problemet är att det alltid uppstår grönstick vid händerna när teckenspråkaren rör sig väldigt snabbt.

 

Tror att vi spelar in i full progressivt format, dvs 1080P med 50 ftp så blir bildväxlingarna suddigt om händerna rör sig snabbt, med det så blir det som en "klump" i suddet som ger grönstick. Där man bara har små rörelse så ser det iallafall mycket bra ut på greenscreen.

 

Jag har provat med två olika semipro filmkameror, men ger samma resultat, snabba rörelser blir suddigt och därmed syns grönsticken tydligt. (Se bifogad bildfil)

 

Kanske byta till bluescreen skulle lösa problemet eftersom greenscreen lyser kanten mer när det är grönt bakgrund när man ofta använder mörka bildbakgrunder i filmen?

 

Eller vad gör proffsen med greenscreen tekniken? Tycker t.ex Rapportsändningen på SVT med vädret ser det mycket bra ut, fast dom rör sig mycket framför duken. Är det deras kamera som har högre bildfrekvens (mindre sudd mellan bildväxlingarna)? eller hur lyckas dom egenligen?

 

Rekommenderar ni något riktigt bra filmkamera som är lämpligt för greenscreen-inspelningar

grönstick.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är keyingen i post och inte kameran eller greenscreenen. Bluescreen kommer inte hjälpa, förbättra keyingen istället.

Jag vet inte vilket program ni använder men sådana där problem får man sitta och fixa oavsett om det är en reklamfilm eller hollywood produktion.

 

1. Mjukare Key behövs och gärna en additive approach.

 

2. Det mörka/gröna är ett despill problem, man får försöka få bort det genom att despilla till hudfärg istället för grå.

Det mörka beror på att det är stor luminansskillnad mellan insert bakgrunden och greenscreenen, kanske kan hjälpa att exponera upp greenscreenen lite om man vet att man ska ha en ljus insert.

 

btw, gällande kameror är ju 4:4:4 sampling det som man vill leta efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är egentligen fel person att uttala mig eftersom jag bara chromakeyar när jag är tvungen, men har du provat att ändra belysning, exponeringstid, osv ?

 

Dessutom, eftersom du bara har problemet när rörelserna är snabba, har du provat att spela in långsammare och sedan öka hastigheten i redigeringen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Hollywoodproduktioner klistrar röd eller orange tejp på sina gröna skärmar, men om du arbetar med en liten budget och en liten besättning vill du inte spendera extra tid och pengar på att maskera dessa markeringar. Vandeput testade den här tekniken med grönt tejp och kunde inte bara använda dem som spårpunkter i efterhand utan även ta ut dem tillsammans med sin gröna skärm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...