Gå till innehåll

"Kommissarie Bahn"


topsy

Recommended Posts

Jag har kommenterat ditt manus, ganska hårt, men inte så mycket som det skulle kunna kommentera. Det faktum att du är 15 och skriver manus tycker jag är bra så egentligen borde jag väl inte klaga, men jag tror du lär dig mer om du får synpunkter.

 

Historien var nog det sämsta jag läst på länge dock, kändes som tagen ur en dålig amerikansk tv-serie. Du borde sluta skriva utifrån filmer och tv-serier från USA (som det känns som du gjort) och försöka skriva utifrån verkligheten och livet. Det är mitt tips.

 

Keep up the good work.

 

/A.

BahnFIX.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker att det kanske var lite kort för en kriminalhistoria!

 

Hur kunde polisen veta att det var den kidnappade pjken som han skulle äta middag med?

 

dessutom kanske polisen skulle ställa lite fler frågor och inte ge sig så fort.. dessutom kanske inte en praktikant skulle få göra ett så stort arbete..

 

men det är bara att skriva på

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen ska bli en komedi. Tänkte mig en parodi av Beck filmerna, därför är handlingen inte speciellt originell, liksom replikerna som kanske är lite svåra att förstå t.ex. den biten där Spanaren ser kidnapparen duka fram en middag för två, kanske var lite långsökt... Men det är bra att ni kommenterar.

Länk till kommentar
Share on other sites

En polisassistent är en färdigutbildad polis. En aspirant är en polis under utbildning. Man praoar inte som polis och man talar absolut inte som i din dialog. Chefen säger man inte heller, utan han/hon är inspektör eller kommissarie.

 

Det är fullkomligt osannolikt overkligt kalkonmässigt. Känns lite som en serietidning eller nåt. Hade det varit gjort med kunskap och medvetenhet hade det varit riktigt kul. Nu är det tyvärr bara bristen på just det som lyser igenom. Men du har ju tiden på dig.

 

Läs nån bok om hantverket bakom manusskrivande vettja. Och antingen researchar du, eller också väljer du en miljö du kan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klassiker. Det bästa var ju när chefen blev skjuten i handen å bad om plåster, OCH visst fattade man att det var menat som en komedi.

 

Att det inte gick ihop logiskt alla gånger är inte så mycket att hänga läpp för, det kanske rent av var det du var ute efter?

 

Fortsätt med skrivandet.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var det sämsta skit jag har läst på en mycket lång tid. Roger Bahn verkar ju vara en värdelös polis. Jag skulle inte låta honom ens få ta körkortet. Och du värkar vara en riktig tråkmons som kommer att leva på bidrag hela ditt liv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler §4.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Ronnie alternativt administratören.

 

Har du inget konstruktivt att säga i din kritik kan du lika gärna låta bli. Att du inte heller vet hur gammal du är (19 i ett inlägg och 34 i ett annat) gör inte mycket för din trovärdighet.

Anse detta som en varning.

 

Mvh Ronnie

Forumledare, Voodoo Film forum

Länk till kommentar
Share on other sites

nalle pök, Nils12 och 45:an är samma person och har Telia som nätoperatör. Fortsätter dessa regelbrytningar och smutskastande så kommer vi att vidta de åtgärder som är beskrivna i reglerna (läs: anmälning).

 

Oavsett om manuset är bra eller dåligt finns det ingen mening att kritisera skaparen av det eller rent av smutskasta i största allmänhet. Vill ni göra det så har ni kommit till fel ställe. Som Ronnie skrev, se detta som en varning.

 

Mvh Peter Dahlgren

ansvarig, Voodoo Film

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

CHEFEN

Goddag, jag Roger Bahn och kommer från polisen. Jag skulle vilja ställa några frågor.

 

MANNEN

Visst, jag har ändå inget att göra.

 

CHEFEN

Såg du något märkligt imorse?

 

MANNEN

Nej.

 

CHEFEN

Ok, här har du mitt kort om du kommer ihåg nåt.

 

MANNEN

Visst, inga problem.

 

Mannen stänger dörren och polisen går iväg.

 

 

 

 

 

 

Han ställer en fråga inte några frågor..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Det verkade lite rörigt plus att mannen helt plötsligt hette kidnaparen och att polis sköt 2 skott i bröstet men att han inte dog verkar ohögst osanolikt. Sen praoar ju inte någon som assistent och är med på kidnapningar m.m och sen kan man ju få reda på hur dem fick larmet och inte säga pojkens cykel har hittatrs utan en pojkes cykel har hittats hade låtit bättre.

 

+ att man säger nog inte Hej Jag roger Bahn utan Hej jag heter Roger Bahan och kommer från polis jag skulle vilja ställa några frågor

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Black Star]Kan bli mycket bättre. Bland de sämsta jag läst. Ursäkta om ni känner er förolämpade men den kan bli mycket bättre, till att börja med så kan ni förlänga den...[/citat]

Håller med. Scenerna var extremt korta och filmen gick fram för fort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ännu inte läst manus, men ska nog ta mig tid att göra det sen eftersom det är så olika kommentarer på det hela...

 

Jag var också 14 - 15 år första gången jag skrev ett manus...

Det var en långfilm, om poliser och blev inte så bra så jag la den på hyllan där den ligger än...

 

Men jag gav inte upp för det och nu går det relativt bra i mitt manusskrivande...

Men innan jag hittade min stil så har jag gjort, många, många ploj-grejer...

 

Så oavsett kommentarer: du är 15 år så kämpa på... Du har mycket tid på att lära.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte last manuset an, men ska definitivt ta och gora det med tanke pa hur mycket skit som slangts pa det. Innan jag gor det dock: Alla ni som bara sager "det har ar det samsta jag last" kan verkligen dra at helvete. Ni ger ingen konstruktiv kritik over huvud taget utan istallet sanker ni bara en persons sjalvfortroende, vilket sakert inte ar speciellt hogt att borja med da det ar ett forsta manus.

 

Jag ska lasa det och hur mycket det an suger, ar tragiskt och inte fungerar ska jag svara ned eb javla uppsats om hur och var du kan forbattra det, for en del verkar bara hanga har pa forumet for att klanka ner pa folk.

 

Ps. For er som sager att allt det har verkar lojligt som en polisfilm - Se Hassel forgorarna. Dar har ni ett enda stort plothole, och den gick pa bio i sverige!

 

Peace/Pandy

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...