Gå till innehåll

Manus på brittisk engelska - tal på amerikansk engelska?


ScandiG

Recommended Posts

Hej,

 

Jag skriver ett spek.-manus på brittisk engelska. Några av karaktärerna talar amerikansk engelska.

 

Känner någon till formatreglerna för hur detta bör anges? Och är det god form att även stava dessa karaktärers tal enligt reglerna för amerikansk engelska?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Ja, det är snarast en berättarteknisk fråga och hur du gör det bestäms av varför dom talar dialekt. Om man vet att dom är brittiska från annan information man får om dom, går man automatiskt ut ifrån att det är brittiska dom talar.

 

Till skillnad från en situation där nån talar skit om britter och en kille som lyssnar plötsligt säger något på brittiska. Då gör man helt enkelt den poängen tydlig i sin text.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en berättarteknisk fråga också (varför "snarast" förstår jag inte) men jag är alltså intresserad av råd rörande den formatterings-tekniska sidan av saken.

 

F ö, som jag uppfattar det, så talar alla engelskspråkig dialekttal engelska (även London-bor) och någon "brittiska" känner jag inte till även om jag antar att det syftar på brittisk Engelska (det talas många fler språk än engelska i Storbritannien varför "brittiska" knappast duger ens som slanguttryck).

Länk till kommentar
Share on other sites

"Vi kan hjälpa dig lättare om du håller dig till temat."'

 

Snälla 'Telgelhuve'...

 

Du avfärdade min fråga som i stort sett irrelevant och höll Dig inte till ämnet (min fråga).

 

Ett sånt agerande ser jag som ett dåligt sätt och värt ett mothugg från min sida. Främst för att övriga läsare ser ju en person som ställer en fråga och en annan person som i stort sett avfärdar frågan som irrelevant - vilket kan tänkas påverka svaren jag får (och framför allt inte får). Därför ville jag inte låta saken bero (nåja, det kan ha varit onödigt - kunniga läsare - de jag hoppas få svar från - lär nog ändå se vad som är vad i det här sammanhanget).

 

Goda svar, för att nu bli mer generell, anser jag skiljer väl mellan opinon och fakta samt respekterar frågeställningarna genom att förhålla sig ämnesberörande. Om man anser att en fråga är bristfälligt ställd så går även det att förklara sakligt, så respekterar man också frågeställaren.

 

Désirée eller annan moderator är för min del fortfarande välkommen att kommentera. Så kanske vi båda lär oss något.

Länk till kommentar
Share on other sites

ScandiG, om man frågar något knepigt så får man vara beredd på att få ett knepigt svar. Och Tegelhuve är en av de snällaste personerna som är aktiv här. För min egen del kommer jag ihåg enstaka tillfällen när andra trott att jag försökt vara elak när jag bara försökt svara konstruktivt.

Länk till kommentar
Share on other sites

ScandiG, om man frågar något knepigt så får man vara beredd på att få ett knepigt svar. Och Tegelhuve är en av de snällaste personerna som är aktiv här. För min egen del kommer jag ihåg enstaka tillfällen när andra trott att jag försökt vara elak när jag bara försökt svara konstruktivt.

 

Tack för Dina synpunkter.

 

Visst, jag är beredd på svar som jag inte kan använda.

 

Men var drar man gränsen? I tråden som jag startade tog 'Tegelhuve' och föste undan min fråga som oväsentlig och började sedan prata om vad han hade lust med. En form av trådkapning, som jag uppfattar det.

 

Men om inte moderatorerna har några invändningar så får jag förstås finna mig i åtminstone det (inte min site, inte mina regler).

Länk till kommentar
Share on other sites

ScandiG, en stor minoritet av frågorna på detta forum är sådana att vi andra undrar vad frågeställaren menar. Därför föreslår jag som följer. Tag med en lagom kort bit av ditt manus i nästa postning så vi andra kan bedöma om det är skrivet på rätt sätt eller om något tvärtom behöver ändras.

 

Om du kollar gamla forumtrådar så märker du att en viss minoritet av dem är sådana att endera jag eller någon annan bett frågeställaren om ytterligare info.

Länk till kommentar
Share on other sites

ScandiG, en stor minoritet av frågorna på detta forum är sådana att vi andra undrar vad frågeställaren menar. Därför föreslår jag som följer. Tag med en lagom kort bit av ditt manus i nästa postning så vi andra kan bedöma om det är skrivet på rätt sätt eller om något tvärtom behöver ändras.

 

Om du kollar gamla forumtrådar så märker du att en viss minoritet av dem är sådana att endera jag eller någon annan bett frågeställaren om ytterligare info.

 

Tack, men jag avböjer (anser det inte vara i mitt intresse att visa manus).

 

Jag tar istället och söker svar i manus på nätet. Filmer som blandar olika typer av engelska finns det ju rätt gott om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får nog säga efter att ha läst lite i tråden här att du var taskig i ditt svar till tegelhuve så det är nog inte så konstigt att det blev som det blev. Jag hade nog gjort nåt liknande som tack för ett sånt svar.

 

Normalt så svarar man tex med ett -> ok tack för svar men det var inte riktigt det jag menade låt mig förtydliga .........

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får nog säga efter att ha läst lite i tråden här att du var taskig i ditt svar till tegelhuve så det är nog inte så konstigt att det blev som det blev. Jag hade nog gjort nåt liknande som tack för ett sånt svar.

 

Normalt så svarar man tex med ett -> ok tack för svar men det var inte riktigt det jag menade låt mig förtydliga .........

 

Jag håller med så långt som att det "är inte märkligt"...

 

Visst, man kan gilla eller ogilla mitt svar, men det tycker jag föga berör vad saken gäller. Och om Du anser att personangrepp ursäktas av - till och med är befogade av - utebliven vänlighet så ifrågasätter jag Ditt omdöme.

 

Det är OK att påpeka faktafel. Det är OK att påpeka att någon inte är begriplig. Det är OK att påpeka att ett svar inte relaterar till frågan. Osv...

 

Det är däremot INTE OK att skjuta undan en fråga utan förklaring och prata om vad som faller en in (trådkapningar är inte OK).

 

Det är heller inte OK att använda personangrepp - inte ens om man tycker att man borde bli vänligare bemött.

 

Dessutom blev jag slutligen och magstarkt nog klandrad för att inte vara den som höll mig till ämnet.

 

Till saken hör även att såväl respekt som vänlighet skall i viss mån förtjänas. Eller åtminstone: vänlighet skall inte ses som en självklar respons när någon (rätt eller fel) uppfattar att dennes intressen åsidosätts.

 

Alltså: jag hävdar att jag gjorde inga direkta fel medan 'Tegelhuve' gjorde fel som strider mot god Internet-etikett.

 

Men Du vill alltså klandra mig i första hand...???

 

Visst, jag tyckte att det låg i mitt intresse att inte uppmuntra 'Tegelhuves' beteende. Så jag agerade därefter. Att 'Tegelhuve' sen inte tycktes kunna ta att jag uppmärksammade honom på brister hävdar jag faller helt på honom (den som trampar på en fot bör åtminstone inte kritisera den trampade för följande olåt). Även missnöje av den arten bör man kunna kräva tas upp med sedvanlig saklighet, så får man också en chans att prata ut om saken.

 

Jag kan f ö inte låta bli att undra: om inte trådkapningar och personangrepp förtjänar moderering, vad i så fall förtjänar moderering?

 

Jag kan visserligen tala själv för min sak - som märks - men kritik från en moderator kan man räkna med har annan vikt och tas emot bättre. Därför tycker jag att aktiv moderering är bra under alla omständigheter.

 

[och om någon nu tvivlar på att trådkapningar är dåliga: se vart den här tråden har hamnat...]

Länk till kommentar
Share on other sites

Tilläggande: detta myckna skrivande riskerar ev. att ge ursprungs-saken för stora proportioner (att diskutera integritet i relation till Internet-etikett är väl i och för sig ett intressant ämne, men bättre är nog om startpunkten är just en vilja att diskutera detta och att göra det förutsättningslöst; utan att något små-groll är nav för diskussionen).

 

Därför bör jag nog också säga: jag räknar med att 'Tegelhuve' gör det bästa av min kritik (vad han än tycker om den). Och skulle det hända att jag startar en tråd igen om något och 'Tegelhuve' vill svara, så har jag inga förutbestämda invändningar mot det.

 

'Water under the bridges'... och allt det där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var ju tråkigt det här och ja jag tycker att du kunde formulerat dig annorlunda. Hur långa ordmassor man än trycker ur sig garanterar inte att man uppfattas som man tror.

 

Nåväl lycka till med ditt manus.

 

Tack för det. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Slutligen hoppas jag att moderatorerna endera vill flytta den här tråden eller skifta rubrik. Den som läser tråden för att få upplysning relativt rubriken förlorar ju onödiga minuter av sitt liv...

 

Jag personligen skulle nog säga att fråga och svar överst är relevanta och välformulerade.

 

Sedan missförstås svaret och svaret på påföljande fråga tolkas oerhört negativt och det hela flippar ur. Men det ställs en fråga och denna fråga får enligt min mening ett relevant svar. Jag tolkade det som att om en person pratar amerikansk engelska så ska det skrivas amerikansk engelska. Man skriver ju så som de pratar. Rent formateringsmässigt behöver man inte göra något utan skriv som de pratar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du talar en väldigt svår svenska.

 

Kallar Du mig alltså för nazist?

 

(Moderator Désirée?)

 

Nej, ingen kallar dig för nazist. Det är inte fråga om något personangrepp.

 

Du ställde en fråga och Tegelhuve svarade på ett bra och konstruktivt sätt. Han anser att det är fråga om en berättarteknisk fråga snarare än en formateringsmässig fråga, dvs - som jag tolkar det - det är inte fråga om att det ska anges med någor särskilt format, utan du skriver som de talar. Filmmanus är mer än fråga om berättarteknik än "rätt format" för enskilda detaljer i berättandet. Vad det gäller brittisk engelska jämfört med amerikansk så behöver man inte skriva ut att det är amerikansk engelska - det ska synas på det du skriver.

 

Om du vill ha svar på vilket format du ska ange och får svaret att det inte är fråga om format, utan något annat, så är det fortfarande ett relevant och konstruktivt svar.

 

Jag är lessen att jag inte fångade upp detta tidigare och kunde gå in och medla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...