Gå till innehåll

Lättaste sättet göra långfilm


ghijohansson

Recommended Posts

Då många vill göra nollbudgetlångfilm så tänkte jag berätta något uppmuntrande.

 

Jag skrev manus till min tredje nollbudgetlångfilm. Så kom katastrofen i form av flera månader med avloppsrenovering på det ställe där mycket skulle spelas in.

 

Katastrofer är ju vanliga. Det är ju bara sisådär 1/10 av alla påbörjade nollbudgetlångfilmer som blir färdiga.

 

Så jag valde att göra något som jag aldrig gjort förut. Dockfilm. Inte animering utan snarast inspelad dockteater.

 

Reklamfilm för långfilmen finns här.

Visar hur filmen ser ut.

 

Min arbetsinsats för inspelning och redigering bör motsvara en termins studier på filmutbildning.

 

Hur det gått? Jo tack, jag lärde mig massor.

 

Vad var svårast? Som vanligt, att skriva manuset.

*

Först försökte jag fixa ljudspåret så att jag kunde gå efter det när jag redigerade in bilderna.

 

Bilderna fixade jag genom att först filma bakgrunder och sedan trickfilma in dockor, samt den rekvisita som dockorna ibland använde.

 

Dockorna placerade jag framför chromakeybakgrund varpå jag iförd morphsuit manövrerade dem med chromakeyfärgade trådar och pinnar.

 

Jag upplevde det som bakvänt och redigeringen tog dubbelt så mycket tid som för mina tidigare långfilmer.

 

Samtidigt vill jag understryka en sak. Att göra långfilm, i synnerhet utan pengar, är administrativ dårpippi. Men den som har tillräcklig administrativ talang för att skriva ett inspelningsbart manus har även tillräcklig administrativ talang för att spela in på det här sättet.

 

Just det ja, som jag skrev så blir de flesta nollbudgetlångfilmer aldrig färdiga. Men gör du på det här sättet så lär sannolikheten att du blir färdig öka drastiskt. Därför att du slipper administrativa problem.

 

Vid mina två tidigare långfilmsinspelningar blev jag tröttare och tröttare i takt med att arbetet framskred, men den här gången kunde jag vila ut eftersom jag slapp bekymra mig.

 

Och det kan bli billigt. Ska man spela in på det vanliga sättet så bör man ha riktmikrofon med XLR-kontakt. Men spelar man in röster separat så kan man välja att spela in där det är lätt att få bra ljud.

 

Samtidigt vill jag påpeka en sak. Gör inte som jag gjorde.

 

Jag menar, börja med att lära dig filma med dockor innan du skriver ditt långfilmsmanus. Offra minst 100 timmar på det. Och bli gärna god vän med någon som är van vid dockteater. Då mitt manus var tänkt för inspelning med skådespelare på det vanliga sättet så blev det komplicerat att spela in med dockor. Mycket tid försvann på att göra om och göra om.

*

Några orsaker till att jag rekommenderar dockfilm är som följer.

 

1. Nästan alla nollbudgetlångfilmer görs av kompisgäng eftersom det är administrativ dårpippi att ensam spela in med skådespelare. Men gör du dockfilm så kan du göra allt utom rösterna själv.

 

2. Skickar du ditt manus till ett filmbolag så får du räkna med att det läses av någon som vet hur inspelning går till. Manusläsaren brukar snabbt upptäcka om manusförfattaren förstått hur det går till vid inspelning. Så har du inspelningsrfarenhet så är sannolikheten större att du lyckas sälja in ditt manus.

 

3. Spelar du in ditt manus så kan du lättare hitta vad som behöver skrivas om. Och du kan lättare övertala andra att ge dig konstruktiv kritiik. Det är ju lättare att se brister hos en färdig film än hos ett manus.

 

4. Spelar du in ditt manus så kan du lättare sälja pjäsrättigheter till teatrar eftersom du har filmen att visa upp.

 

5. När du är tvungen att själv tillverka en docka för varje rollfigur så kommer du att vänja dig vid att begränsa antalet rollfigurer, vilket gör det lättare att spela in.

 

6. Med dockor blir det lättare att få med oanständigheter eller våld.

*

Till slut lite frågor till er andra eftersom en del av er är mer tekniska än jag är.

 

Jag redigerar med Premiere Elements version 12. Definitivt inte optimalt för den här typen av arbete. Så jag funderar på att skaffa annan mjukvara, för den händelse det blir mer dockfilm.

 

Frågan är vad som finns att välja bland. Alla tips mottages tacksamt.

 

Det finns 3d-objekt uppladdade i public domain. Så vitt jag förstått bör jag välja Blender som gratisprogram för att förvandla 3d-objekt till videoklipp som mitt redigeringsprogram kan importera.

 

Program för att få ansikten att öppna munnen och röra något samtidigt som ljudet hörs. Det billigaste och enklaste är väl Crazytalk från Realution, men rätta mig om jag har fel.

 

Program för animering. Finns flera gratis men jag har ingen koll. Så vilket bör jag välja?

 

Program för slomo. Finns flera gratis men jag har ingen koll. Så vilket bör jag välja?

 

När det gäller bakgrunder och liknande så kan det vara relevant att använda free stock footage. Någon som har tips i det fallet?

 

Annat som ni andra tycker är användbart?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...