Gå till innehåll

Karaktärsnamn introducerade i notering?


ScandiG

Recommended Posts

Hej,

 

Jag undrar: om en parantes-notering - typ (NOTE: blah blah blah.) - i ett skript innehåller karaktärs-namn som ännu inte har introducerats i den ordinarie skripttexten, bör namnen anges med versaler?

 

Och om så är fallet: när karaktärerna senare förekommer för första gången i den ordinarie skript-texten, skall samma karaktärers namn återigen anges med versaler, dvs, betraktas som nämnda för första gången i skriptet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack.

 

Så versaler vid karaktärers introduktion gäller alltså även för karaktärsnamn som är tidigare nämnda i notering? Okay, det tycker jag verkar logiskt (antagande att noteringar inte betraktas som del av löptexten/narrationen).

 

En följdfråga: bör versaler även användas för ej introducerade karaktärsnamn när de skrivs inom noteringar? Eller är det kanske valfritt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett korrekt skrivet manus beskriver vad man ser och hör. Det betyder att det du kallar noteringar förväntas höra hemma i ett senare skede... när projektet utvecklas vidare. En frihet man självkart kan ta. Det beror på vem som läser manuset. Bryter du regler, bryter du hur du själv vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kanske bör förtydliga: det jag kallar för noteringar är vad som i den engelsk-språkiga formatguide som jag följer - "The Screenwriters Bible"; David Trottier - går under namnet "Special notes". Som jag uppfattar Trottier så går det att undantagsvis inkludera sådana noteringar även i spek.-skript utan att bryta mot formatreglerna.

 

Men visst, absolut, jag förstår att vad som accepteras beror slutligen på sammanhanget, inkluderande vem som läser.

 

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jasså, Trottier skriver så. Har inte läst boken, men den är det ju som folk följer mest. Roligt att veta. Intressant hur Trottier här försöker att tänka på allt. Special notes. Är lite roligt. Ja precis, undantagsvis får man göra vad man vill och desto kändare du är, desto mindre skakar manusläsarna på huvudet när dom ser undantag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...