Gå till innehåll

Inkludera "tv-chatter" i film


KrilleKrokodil

Recommended Posts

Hej!

 

Hoppas detta är rätt forum för min fråga.

 

Det är så att jag håller på att spela in en kortfilm, och i en scen så är det några personer som tittar på tv.

Själva TV:n syns inte i bild men jag skulle vilja spela in ljud från ett random tv-program eller nyhetssändning och lägga på i efterhand, kanske en snutt på ca 20-30 sekunder.

Är detta tillåtet eller behöver jag "äga" ljudet från programmet?

 

Tanken är att publicera på youtube i första hand. Kan jag råka illa ut, eller är det värsta som kan hända att videon plockas ner (om någon mot förmodan skulle reagera på det)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Svaret är givetvis att du måste ha tillstånd från rättighetsinnehavaren.

 

Alternativ 1. Det finns föreningsdrivna lokal-TV-stationer i några tiotal svenska kommuner. Fråga där om du kan få låna ljudspåret från något av deras program. Programmen finns ofta uppladdade på Youtube.

 

Alternativ 2. Leta rätt på något TV-program från före 1948 som ligger upplagt på internet. Så är det så gammalt att det ej längre är upphovsrättsligt skyddat.

 

Alternativ 3. Använd något som låter som TV-program utan att vara det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...