Gå till innehåll

"Tidsstandard" för fade in/out och hur länge text skall visas


Pickels

Recommended Posts

Hej!

 

Ny på det här med filmredigering, det är ganska svårt men jäkligt kul. :)

Tyvärr så kan jag inte alla olika benämningar på saker och effekter än men det kanske kommer. :)

 

En liten undran som jag sitter och grubblar på är hur lång tid en fade in / out skall vara, alltså från opacitet 0 till 100 eller tvärt om.

Likadant med text. Beroende på hur mycket text som visas så måste ju texten visa olika länge.

Finns det någon tumregel för hur länge en text skall visas, typ 1 sekund per ord eller nått..

 

Tiderna är väl naturligtvis inte skriva i sten men det kanske finns någon typ av "standard" att gå efter. :)

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tjenare, och varmt välkommen till forumet! :)

 

Så vitt jag vet så finns det ingen standard för tiden på in- och uttoning eller andra slags övergångar.

Men man kan ju tajma det ihop med musiken, e.g. påbörja intoningen i början av en takt och sa samma tid på alla intoningar för att få det att se konsistent ut.

 

Mycket handlar ju egentligen om vad du vill förmedla för känsla till åskådaren i slutändan. Om det ska vara långsamt och spännande, explosivt och häftigt, osv :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...