Gå till innehåll

Juridisk satir


ghijohansson

Recommended Posts

Snälla, det är trevligt om ni andra kommer med uppslag på humor som visar hur det står till med rättsväsendet. Jag har nämligen bara ett begränsat antal uppslag, så fler mottages tacksamt.

 

Jag menar givetvis uppslag som passar att använda för att fantisera ihop sketcher till mina frmtida satirprogram, utan att berätta vilka personer som betett sig klandervärt.

 

Bakgrunden är ett fall där domstol dömt till förmån för lögnare. Vilket är en relevant utgångspunkt för framtida satirprogram.

 

En gång kände jag en ung juridikstudent, som numera avancerat till att bli en av de mest omtalade personerna inom svenskt rättsväsen. Jag menar att jag blev uppmärksammad på honom när jag läste att han varit inblandad i ett rättsfall där en svinig man slapp straff trots att kvinnan polisanmälde. Min bekant gillade hembränning och sade att det bästa med Lund var att här kan man gå omkring full ute på stan mitt på dagen. Han bedrog sina flickvänner på löpande band, vilket fick dem att överge honom, men när han själv upptäckte att en flickvän var otrogen mot honom så övergav han henne bums. En gång festade han så vilt att personen i våningen inunder övertalade polisen att ringa på hos honom, men han slapp åtal. En gång kom han hem full, men i stället för att använda bostadens wc så ställde han sig utanför bostaden vänd mot grannhuset, vilket inte uppskattades av tjejerna som bevittnade "föreställningen", så de närmaste månaderna vågade han inte visa sig i bostadens närhet när det var ljust ute.

 

Som ung student hörde jag om en jurist som kröp omkring full på stortorget i Malmö. Då polisen ej får öppna andras brev så hade han id-kort i igenklistrat kuvert, så kunde han bara bli identifierad om han själv ville det.

 

En bekant berättade att det blev inget åtal mot den som överföll hennes son. Sonens pappa jobbade nämligen inom rättsväsendet.

 

Ja, jag känner till den moderate riksdagsledamoten som samtidigt var åklagare, varpå han år 2001 dömdes för bland annat övergrepp i rättssak.

 

För något år sedan skrev tidningarna om nämndemannen som ertappades som sexköpare.

 

Ju mer ni andra fyller på, desto bättre. Och då det ska bli sketcher så behöver det inte vara sant, inte heller från Sverige. Bara sketcherna gör sig bra i TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...