Gå till innehåll

Registreringsnummer på bilar?


KrilleKrokodil

Recommended Posts

Hej!

 

Ny amatör här på forumet som håller på att planera min första kortfilm, hoppas kunna få lite hjälp :)

 

Jag funderar på hur man generellt brukar göra när det gäller registreringsplåtar som syns i bild på bilar?

Om jag t.ex. använder min egen eller en kompis bil, är det OK att numret syns förutsatt att det är OK med ägaren?

 

Om man inte vill att numret ska synas, men inte heller vill "blurra" det i efterhand för att det inte ser bra ut, är det OK att hitta på egna kombinationer?

Vad händer om man tar ett nummer som redan finns men som tillhör en helt annan bil?

 

Är det tillåtet att köra korta sträckor i landsortsmiljö med fejkade plåtar för en filminspelning?

 

Kanske är bättre att ersätta digitalt i efterhand?

 

Hur brukar det gå till?

 

Ursäkta om frågeställningen blev lite luddig, men hur brukar man gå till väga? Kan tillägga att jag inte jobbar professionellt och alltså inte har någon budget utöver det jag lägger ut ur egen ficka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte jurist, men eftersom ingen annan svarat så gör jag ett försök.

 

Generellt sett säger lagen att den som befinner sig på allmän plats får vara beredd på att komma med på foto. Men att något är lagligt betyder inte att det är tillrådligt. Själv behövde jag ett antal gamla husfasader till min senaste film och då valde jag hus som tillhör juridiska personer, inte privatpersoner. Så du skulle ju kunna fundera på att filma hyrbilar eller andra bilar som ägs av juridiska personer.

 

Jag förmodar att fejkade nummerskyltar är förbjudna, men fråga polisen. Bättre är förmodligen om du chromakeyar stillastående bil.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...