Gå till innehåll

Terror on wheels


Daniel Hållquist

Recommended Posts

 

Börjar veckan med en ny kortfilm, "Terror on wheels" med CP-skadade Johan Öberg i sin första huvudroll. Också min första gång som fotograf.

 

Bakgrund: Jag har jobbat som personlig assistent sen 2008 och jag har länge fascinerats av hur människor behandlar handikappade, både ute i det verkliga livet samt hur de behandlas som karaktärer i teve och film. Det är lätt att tro att vi som samhälle är så mycket mer upplysta idag än, säg, tjugo år sen, men det är inte sällan att handikappade behandlas som små barn som inte förstår någonting, oftast inte av illvilja, förstås, utan mer av rädsla och okunskap, men det gör det ju inte mindre kränkande för personen som utsätts för det, tänk dig själv att träffa någon för första gången och så vill de varken se dig i ögonen eller tala direkt till dig? Det är bara en sak som är vardagsmat för många handikappade, särskilt personer med grava CP-skador.

 

Och om vi ska prata om svensk film, ja, det pratas mycket om mångfald inom svensk film, men hur skildras egentligen handikappade? Hur ofta tillåts de vara människor av kött och blod, som känner sorg, ilska, frustration, över sin livssituation?

 

"Terror on wheels" handlar om CP-skadade Olle, en anti-hjälte som har rätten på sin sida, men som börjat tappa bort sin moraliska kompass och som börjat drömma om att förverkliga sina våldsamma fantasier. Han är en person som utmanar bilden av en handikappad person och som lever ut många handikappades skuggsidor. Vilket säkert är provokativt enligt vissa, men också förlösande enligt andra.

 

Hoppas ni gillar det :)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Yeah!

 

"RÄDDA LSS Ta strid för personlig assistans recenserar:

 

TERROR ON WHEELS

Release: 2018

Producent och regissör: Daniel Hållquist

Huvudrollsinnehavare: Johan Öberg

Genre: Kortfilm, Dokumentär

Betyg: ?????

 

TERROR ON WHEELS är en kortfilm om anti-hjälten Olle som bestämmer sig för att blotta sitt innersta, sina tankar, känslor och upplevelser. Ur det den normsättande omvärlden behandlat som något pestsmittat mindre vetande objekt de möjligtvis tvingats passera någon gång i livet framträder något fullkomligt unikt. Plötsligt får världen ta del av ett egendomligt fenomen. Olle transformeras till en faktisk människa som tydligen hade både drömmar, känslor och inte minst egna åsikter. Olle bestämmer sig för att den normsättande omvärlden ska få ta del av den faktiska människans innersta, eftersom de behöver förstå det mörka inre deras bemötande av Olle faktiskt orsakat. Resultatet blir för tittaren ett brutalt uppvaknande som föranleder ett oerhört befogat och välbehövligt självrannsakande. Tittaren tvingas konfronteras med frågan om exakt vilken värld fylld av fördomar och exklusion invånarna i Landet Lagom faktiskt medverkat i att skapa.

 

Johan Öberg som gör en fullkomligt lysande insats i huvudrollen som Olle förvandlar på några minuter anti-hjälten till en regelrätt hjälte fylld av mod, passion och ett antal sanningens ord.

Öbergs prestationer på duken är så klockrent träffande i Landet Lagom, där de allra flesta tar sig rätten att tycka och agera över huvudet på andra människor, att han bokstavligt talat fullbordar Hållquists geniala mästerverk.

Filmen är något av det bästa vi har sett, och den stora frågan är väl hur Festival de Cannes Göteborgs filmfestival och Kulturnatta skulle kunna lyckas med bragdguldet att missa detta mästerverk?

 

Detta är sannerligen något som borde ligga Cate Blanchett varmt om hjärtat med tanke på hennes engagemang för jämlikhet i filmindustrin, men också naturligtvis hennes otroligt starka engagemang för mänskliga rättigheter via UNHCR, the UN Refugee Agency. Det råder inga tvivel om att här kunde de alla blivit fullkomligt banbrytande på området, inte minst med tanke på i vilken rasande takt människor med normbrytande funktionsvariationer förlorar sina mänskliga rättigheter i Sverige och vi dessutom tragiskt nog faktiskt har familjer som när de lyckas, rent faktiskt tvingas fly för att rädda anhöriga. Det handlar ju dessutom i många fall om människor som rent faktiskt också förlorar livet till följd av just förlorade mänskliga rättigheter. Förslagsvis borde ju dessutom Sveriges Radio och SVT plockat upp filmen i utbildnings- och allmänkunskapssyfte"

 

https://www.facebook.com/128363604555836/posts/297738534285008/

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra film.

Jag jobbar åt min fru via humana, har gjort så sedan 2005 om jag räknar rätt så jag instämmer situationen är för jävlig. Att hela tiden ha en klump i magen av oro för om dom tänker fortsätta hjälpa eller ej är inget skoj kan jag tala om.

 

Det är primitiva tidevarv kan man nog lugnt säga och ord som empati och solidaritet får inte plats i politiken längre.

 

Politiken jo tjena kan man kalla den här sörjan som pågår politik överhuvudtaget och som folk röstar vill man lämna landet men hur fan skulle det gå till.

 

Ja det är en riktig sörja och om antalet idioter i världen fortsättningsvis ligger på den här nivån så är det nog dessvärre utförsbacke framöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra film.

Jag jobbar åt min fru via humana, har gjort så sedan 2005 om jag räknar rätt så jag instämmer situationen är för jävlig. Att hela tiden ha en klump i magen av oro för om dom tänker fortsätta hjälpa eller ej är inget skoj kan jag tala om.

 

Det är primitiva tidevarv kan man nog lugnt säga och ord som empati och solidaritet får inte plats i politiken längre.

 

Politiken jo tjena kan man kalla den här sörjan som pågår politik överhuvudtaget och som folk röstar vill man lämna landet men hur fan skulle det gå till.

 

Ja det är en riktig sörja och om antalet idioter i världen fortsättningsvis ligger på den här nivån så är det nog dessvärre utförsbacke framöver.

 

Strykekram. Jag lever som sagt inte med assistans men förstår att många som gör det har det oerhört tufft idag. Att leva med den osäkerhet som assistans nu innebär när det utreds och skrivs och debatteras om LSS.

 

Det skriks för lite i det här landet, tycker jag.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...