Gå till innehåll

Filma direkt mot dator.


Jensamannen

Recommended Posts

Jag filmar en del med Canon 5Dsr i jobbet och klipper mot Premiere Pro. Har funderat på om det går att filma direkt mot en dator. Då menar jag att när man filmar så sparas filmfilen direkt ner till en laptop som kameran är uppkopplad mot. För att jag skall kunna ta upp filmen direkt efteråt och se om jag har satt skärpan mm. Detta gör jag ju när jag fotograferar. Går det att göra när jag filmar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skrev en mindre roman om det igår men trodde du redan hade löst det hela så jag tog bort det.

 

CAM Link och OSB eller direkt till en inspelare som BM Designs Hyperdeck Shuttle eller Videoassist. Kabeln blir ett problem och video tar en rackarns massa plats så jag skulle ha en extern skärm för att kolla skärpa och sånt men spela in till kort i kameran. Dvs om det inte är ett multicam läge då skulle jag köra live med min ATEM swithcher till min hyperdeck shuttle

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar. Har funderat på extern skärm med. Jobbar som museefotograf men vi har börjat filma åxå, men ekonomiskt prioriterats inte film tillräckligt mycket. Så en extern skärm måste motiveras. så jag tänkte om det finns en enkel läsning mot dator. Tack för tipps och länkar. Då skall jag börja kolla där för att hitta lösningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Cam Linken finns på Elgiganten och kostar ca 1200 spänn om jag minns rätt och OBS är gratis. Jag kan göra en film ikväll och visa hur ett laptop scenario funkar. Jag tror det kanske till och med går att streama det live här i tråden. Testar en gång först nu direkt så vet jag och återkommer senare med en mera fullödig video eller live stream.

 

 

Jo det gick återkommer senare

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Jag köpte och testade 4k versionen av cam link men fick den aldrig att fungera nåt bra så den skickar jag tillbaka. Jag ställde in obs på 4k läget både för cam link och video output men fick en lägre upplöst bild än med 1080 versionen av nån konstig anledning. Kameran är fortfarande min panasonic g7 som har 4k på hdmi ut porten. Jag har två 1080 cam link sedan tidigare och det funkar att köra två på samma gång om man vill switcha mellan, detta kan man göra i obs.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Jag upptäckte ett nytt sätt när jag hittade en gammal VHS kassett med familje videos som jag ville digitalisera. Det är väldigt noga med att man ställer in rätt upplösning för källan i nästan alla program för att överhuvudtaget få någon bild.

 

I det här fallet fanns ingen hdmi ut att tillgå så jag försökte att få mitt vanliga Blackmagic Design Intensity Pro capturekort att acceptera analog signal men tji det bara flimrade. Jag testade då med min gamla EasyCap USB2 dongel och en gammal dator jag har som har program för den installerade.

 

Det blev sisådär om man ska vara ärlig så jag fortsatte att expetimentera och söka lösningar och även på nätet och jag hittade win 10 drivers till den. Jag har en laptop med win 10 så jag testade att få bild från den i OBS och efter mycket strul så hittade jag rätt Pal inställning, OBS hade faktiskt ett gäng av den gamla standarden oxå och man kan även spela in till datorn med det.

 

Jag sparade i Mp4 formatet med oskiljaktig kvalite på kompressionen och en ca 10 minuter lång video blev bara 2,4 gig jämfört med 16 gig i första försöket och mycket bättre kvalitet.

 

EasyCapen fixar bara 720 dvs hd men det räcker gott till gamla vhs filmer

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...