Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Filma direkt mot dator.

Standard Filma direkt mot dator.

Jag filmar en del med Canon 5Dsr i jobbet och klipper mot Premiere Pro. Har funderat på om det går att filma direkt mot en dator. Då menar jag att när man filmar så sparas filmfilen direkt ner till en laptop som kameran är uppkopplad mot. För att jag skall kunna ta upp filmen direkt efteråt och se om jag har satt skärpan mm. Detta gör jag ju när jag fotograferar. Går det att göra när jag filmar?

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2008

Standard

Jo det går
    Senast redigerad av Aettan den 2018-09-21 klockan 04:25.

Standard

Toppen. Några tipps på hur man gör. Vart skall jag börja leta för att hitta en väg?

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2008

Standard

Jag skrev en mindre roman om det igår men trodde du redan hade löst det hela så jag tog bort det.

CAM Link och OSB eller direkt till en inspelare som BM Designs Videoassist. Kabeln blir ett problem och video tar en rackarns massa plats så jag skulle ha en extern skärm för att kolla skärpa och sånt men spela in till kort i kameran. Dvs om det inte är ett multicam läge då skulle jag köra live med min ATEM swithcher till min hyperdeck shuttle
    Senast redigerad av Aettan den 2018-09-21 klockan 14:36.

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2008

Standard

Något lätt överkill men principen stämmer https://www.youtube.com/watch?v=whs27aEBOhs

Fick en störning denna gången dessvärre.

Cam Link + OBS+ Panasonic G7 livestreamat till twitch
    https://www.twitch.tv/videos/312130997
    Senast redigerad av Aettan den 2018-09-21 klockan 15:03.

Standard

Tackar. Har funderat på extern skärm med. Jobbar som museefotograf men vi har börjat filma åxå, men ekonomiskt prioriterats inte film tillräckligt mycket. Så en extern skärm måste motiveras. så jag tänkte om det finns en enkel läsning mot dator. Tack för tipps och länkar. Då skall jag börja kolla där för att hitta lösningar.

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2008

Standard

Cam Linken finns på Elgiganten och kostar ca 1200 spänn om jag minns rätt och OBS är gratis. Jag kan göra en film ikväll och visa hur ett laptop scenario funkar. Jag tror det kanske till och med går att streama det live här i tråden. Testar en gång först nu direkt så vet jag och återkommer senare med en mera fullödig video eller live stream.

Jo det gick återkommer senare
    Senast redigerad av Aettan den 2018-09-21 klockan 23:00.

Standard

Toppen. Nu tar jag helg men kollar upp här i tråden nästa vecka.

Stort tack!

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2008

Standard

Den här videon täcker nog det mesta