Gå till innehåll

Stockholm eller Göteborg?


Lordben

Recommended Posts

Hej!

 

Bor i en medelstor svensk stad där det allmänna kulturintresset är nästintill pinsamt.

Så har bestämt mig för att flytta till antingen Göteborg eller Stockholm.

 

Vilken stad är bäst ur en filmskapares perspektiv?

Vad skiljer städerna åt?

 

Har hört att Göteborg satsar mer på spelfilm medans Reklam/musik-videos regerar i Stockholm. Lite sådana grejer.

 

Bara rent spontant vad har ni för tankar?

 

Sen så har jag vänner och bekanta i båda städerna så vi kan glömma den biten och fokusera mer på film och vad man har för möjligheter.

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Storstockholmsområdet är den del av Sverige där det finns klart flest filmjobb. Så det lär även vara det ställe där du lättast kan knyta kontakter med likasinnade.

 

Å andra sidan, om du ska flytta dit så handlar det även om hur du ska hitta bostad och försörjningsmöjlighet. Och Stockholm har väl landets dyraste bostäder.

 

Men för all del, jag saknar personliga filmkontakter på båda orterna, så ni andra är välkomna att nyansera mitt svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Stopp nu för guds skull varför till två av dom värsta städerna i landet där man verkligen kan bli anonym, stanna du hemma och sätt fart på kulturlivet på plats istället. I Norrköping tex verkar det vara lite fart i filmskapandet så det verkar gå. Vet personligen att en av grabbarna som jobbar med film där kommer från en liten plats utanför Mjölby en stad som förmodligen toppar ligan samt definierar tråkigt i Sverige så man behöver inte ens lämna länet tydligen.

 

Lycka till du fixar det här, fler hus och mera folk betyder ingenting mer än fler hus och mer folk och långa avstånd från där du bor till där du måste vara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...