Gå till innehåll

Söker hyra utrustning för att konvertera video8 till fil


enok

Recommended Posts

Hej! Jag undrar om någon finns som vill hyra ut t.ex. en digital8-kamera med firewire-interface, eller någon annan bra kombination av 8mm-videouppspelare och digitaliserare? Jag behöver låna detta över en helg och konvertera ett 20-tal gamla video8-band. Mycket tacksam! Jag bor i centrala Stockholm.

 

Alternativt förstås om någon är duktig på att konvertera och vill göra det åt mig mot inte alltför hutlös ersättning?

 

mvh

/Oskar

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar! Det är video8-band, men jag har läst att ett smidigt sätt som också ger bra kvalitet är att spela upp dem i en digital-8 spelare (t.ex. en digital-8 kamera) med firewire-port, och dumpa direkt till en dator. Jag har fått erbjudande om att låna en sån kamera.

 

Eller finns någon utrustning / metod som ger bättre resultat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nog svårt att veta om man inte jobbade med det då det begav sig och tekniken var aktuell. Det fanns säkert många märken med fw ut men säkert också mer eller mindre bra grejor. Det enda säkra sättet är förmodligen att ställa frågan på ett forum där folk har jobbat eller fortfarande jobbar med sånt. Programmet du spelar in med måste ju sen också kunna hantera både format och leverera bra i övrigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns firmor som gärna vill göra jobbet mot betalning. Jag vill föra över ca 20 kassetter till digitalt (ca 20h film) och kontaktade två olika firmor för pris. Bägge skulle ha ca 6000kr, plus kostnad för media t.ex. hårddisk. Känns som mycket med tanke på att en digital8-kamera kostar knappt 2000kr på ebay, eller finns att hyra för under 1000kr av firmor i Stockholm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aettan:

Jag förstår inte riktigt vad ditt inlägg tillför mer än att du verkar tycka att mitt svar inte var bra.

Du kanske kan tipsa TS mer utförligt om lämplig utrustning och programvara?

Jag förstår heller inte riktigt vad du menar. Mitt inlägg handlar om att det är svårt att veta hur och med vilka prudukter man får högst kvalite för det är ett tag sedan den här tekniken var aktuell.

 

Jag har sett folk fråga liknande på tex blackmigic designs forum och har då fått uppfattningen att det skiljer mellan olika märken, produkter och versioner av produkter hur bra resultat man kan förvänta sig.

 

Men skitsamma du vet säkert bäst

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...