Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nybörjare söker tips och vägledning

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2017

Standard Nybörjare söker tips och vägledning

Hej allesammans!

Först och främst vill jag bara påpeka att jag var lite osäker på vart någonstans jag skulle posta mitt inlägg. Men eftersom att jag är ny här och detta är min första trådstart så ser jag även att de frågor och funderingar som jag ska komma att ställa får bli en del utav min presentation.

Jag är en snart tjugofem år gammal kille som sedan en tid tillbaka börjat intressera mig för film och regi – regi är jag dessutom nyfiken på inom teater.
    För mer än ett par år sedan så köpte jag en Nikon D3300 digitalkamera som jag nu har försökt att lära mig lite. Jag köpte den kameran eftersom att jag då bara var intresserad av att fota lite vid särskilda tillställningar osv.; men vart sedan alltså intresserad av att filma och kameran går också att spela in med – därför så tänkte jag att jag först och främst kanske kunde lära mig lite med den. Eller vad tycker ni? Är det en bra kamera att börja experimentera med eller skulle ni rekommendera att istället köpa en riktig filmkamera och börja direkt med den?

Jag känner mig ganska så vilsen nu så här i början och jag verkar ha oändligt med frågor. Som jag skrev är jag dessutom intresserad av regi rent allmänt, och jag tycker att det är lite krångligt att veta vad man faktiskt ska se som filmskapande och vad man ska se som regi om man nu separerar på de två sakerna. Hur tänker ni som är mer kunniga när jag uttrycker mig så?
    Bland annat så känns det som att det största trixet för mig är att jag inte vet hur exakt jag ska göra för att riktigt komma igång. När folk pratar om att börja filma så kan de ibland säga något i stil med ”Börja med att göra en enkel kortfilm”, men hur gör man då det? Betyder det att man i början gör bäst i att ladda ner något filmskaparprogram på datorn eller dylikt? Ni här på Voodoofilm som har erfarenhet och kanske gjort någon eller några filmer, hur såg det ut då i början och hur ser det ut nu när ni gör film rent tekniskt?

Hur var allting för er när ni började att filma och regissera? Hur började ni? Vad använde ni för kamera? När ni gjorde er första film med er första kamera, vad filmade ni och hur lärde ni er sedan att redigera? Hur har ni gått tillväga sedan dess?
    Och vad gäller regi specifikt, hur tycker ni att ni har utvecklats på det området sedan ni började? Hur har ni exempelvis blivit skickligare på att veta hur ni till exempel ska hantera skådespelare? Vad har ni för egna tankar om vad regi faktiskt är? Har ni lärt er några oumbärliga regler och knep? Jag vet att regissören är konstnär och att en konstnär främst lär sig själv, men jag antar att det finns saker som man kanske måste skolas i, till exempel ”sceniska” regler och knep om man nu som mig också är intresserad av att regissera teater? Och att det kanske finns sådant som man också delvis måste skolas i vad gäller filmskapande och filmregi? Vad har ni för tankar om detta? Är jag inne på någorlunda rätt spår?
    Och hur är det med er? Har ni gått några utbildningar, både vad gäller mer tekniskt filmskapande och/eller mer koncentrerat kring regi? Vad för sådana i så fall? Vad var det ni lärde er då? Och ser ni er förresten som regissörer/regiintresserade eller mer brett som filmskapare?

Som ni märker så funderar jag då också mycket på vad en filmskapare och/eller regissör faktiskt ska kunna. Kanske behöver jag lite vägledning inom det området just för att jag ska kunna komma igång bra?
    När jag till exempel läser om de olika delarna i både skapandet utav film och teater så verkar det minst sagt vara många olika kompetensområden som ska fyllas. Måste till exempel en duktig regissör även kunna bemästra själva kameran i skapandet utav en film?

Om jag nu ska dela upp regi och filmskapande var för sig så undrar jag lite:
    1. Vilka är de mest fundamentala och grundläggande sakerna att ha koll på om man ska jobba direkt med kamera?
    2. Vart och hur bör man skola sig för att ha tillräcklig kunskap och kännedom om regi, för att kunna färdigställa ett någorlunda större projekt?

Jag har filmat litegrann, och då har jag filmat olika ”coola” miljöer, men eftersom att jag inte har skådespelare så kanske det kan vara svårt att färdigställa en ”film” – d.v.s. bara en väldigt enkel kortfilm eller liknande. Det jag dock spontant känner som sagt är att jag inte riktigt vet vart jag ska börja någonstans. Nu vet jag att detta verkar vara en hemsida allra främst för film och inte specifikt koncentrerad till regi, men eftersom att jag sett att forumet här verkar täcka många olika delar så tänkte jag att det nog ändå skulle funka att posta min presentation här. Så jag testar.

Tack på förhand!

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2008

Standard

Den här killen tycker jag har fått till det riktigt bra med väldigt små medel. Det är tydligen bara han själv en Panasonic G7 och ett 50 mm objektiv så det borde väl funka med din kamera också. Lycka till

Senast redigerad av Aettan den 2018-06-27 klockan 12:26.

Besatt medlem
    Reg.datum
    maj 2012

Standard

----
    Senast redigerad av Oller Visuals den 2018-07-06 klockan 03:03.

Besatt medlem ghijohanssons avatar
    Reg.datum
    sep 2012

Standard

Ett alternativ är att du engagerar dig i närmaste föreningsdrivna lokal-TV-station eller annan filmskaparorganisation. Finns tiotals sådana spridda över hela landet.

Då du ej angett var du bor så vet jag dock ej vilken som finns närmast dig. Filmlärare brukar dock ha koll på var närmaste finns.

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2008

Standard

En anledning till att det är dött här är jag säker på beror på att folk skräms bort av att det ska vara så jäkla överseriöst här. Jag till exempel gör inget seriöst överhuvudtaget med mina kameror men har givetvis massor med både frågor och tips men det verkar inte finnas nått ställe för en sån. Alltså man kan leka med grejorna bara och jobba som vanligt och ändå få ett ok liv man behöver inte bli filmprofs.

Oavsett lycka till, dvs om du kommer tillbaka. Du har ju inte svarat ännu så det kanske inte blir i brådrasket.