Gå till innehåll

Batterier HMC151


plf66

Recommended Posts

Jag har nyligen blivit med ett par HMC151. Passar mig perfekt eftersom de har CCD-sensor. Någon som fortfarande använder modell?

 

Jag behöver köpa nya batterier till dem för att gardera mig för några kommande långfilmningar med dåligt med laddresurser.

 

Någon som har tips erfarenhet vilka batterier jag bör köpa? Noname från Ebay.de, eller andra idéer?

 

Det är ju bra om kameran visar rätt återstående batteritid, men inte livsavgörande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör inte på billigt no-name skit, man kan ha tur och få bra grejer men jag har testat extremt många olika leverantörer av omärkta litiumjonbatteri och det är oftast bara skit som degenereras snabbt och har en bråkdel av den effekt som är uppgiven etc.

 

Jag har även testat och läst tester kring billighetsmärken.

 

Det som står ut är Watson som dock endast går att få tag på i Staterna och med fördel i NY om man knatar in på B&H.

Watsons batterier kostar ofta runt 25% av originalen om inte mindre och i flera tester har de en effekt som är något bättre än samma original: https://www.bhphotovideo.com/c/product/838169-REG/watson_b_3629_vw_vbg6_battery_pack_f_panasonic.html

Jag har några stycken och de är grymma, speciellt om man väger in priset!

 

I Sverige finns märket Jupio som är helt ok, lite tveksam kvalité då jag vet att Jupio batterier går sönder ibland, vilket är generellt ovanligt när det gäller batterier så de är billiga av en anledning men effekten och livslängden rent generellt är det inget fel på alls, bra celler för en låg summa och i Sverige har vi ju bra garanti. Hittade dock inget Jupio för just dina Panasonic-batterier i Sverige men väl i Nederländerna. Vet inget om butiken ifråga men jag handlar ofta från just Nederländerna, Tyskland och Danmark och det brukar fungera toppen. Skall du köpa en bunt så kanske det är värt det. https://www.fofic.nl/jupio-vpa0001-replacement-battery-for-panasonic-vw.html

 

Annars finns alltid Swit, som är en professionell tillverkare med allt vad det innebär men samtidigt är priset närmare hälften av ett original. Skitbra kvalité, bra celler osv men de dyraste jag tipsar om ändå. Noterbart är att motsvarande original från Panasonic från samma sida kostar 2000:-

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/13028293/swit/batteri-s-8bg6-batteri-med-dc-uttag-5195-mah-vw-vbg6

 

Ett billighetsmärke som ändå håller ok är Patona, de är sämst av de jag skriver om gällande effekt enligt min egen erfarenhet. Om du vill komma undan billigt och/eller inte har vägarna till NY eller vill beställa från Nederländerna så hade det varit mitt val: http://cdon.se/accessoarer/batteri-for-panasonic-vw-vbg6-3900mah-7-2v-p38941565

 

Jag har alla dessa märken själv, iofs endast ett Swit batteri men de är så pass vanliga i professionella sammanhang att jag använt många av dem genom åren.

 

Lycka till med den nygamla kameran. Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

jag har två av mina HMC150 kvar och t.o.m AC130 och AC160 använder samma batteri, som Peus säger dem no-name batterierna hålla inte alls, men konstig nog min enda Swit som jag köpte nys(6mån) från scandinavianphoto blev sämre än ebays no-name. Det verkar som helt tur, HMC kom med lilliput version, en är ok den andra dåligt (panasonic legit), Men den som kom med AC130 stora version hålla mycket längre och är bra. Det är tur i min tycke men sannolikheten orkar med legit version.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...