Gå till innehåll

Premiere Pro älskar och hatar..tips hårdvara


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Som rubriken antyder så älskar jag och hatar detta program.. :) Har klippt med det ett par år nu och lärt mig det hyfsat och jag gillar det verkligen när det fungerar. Jobbade senast på en dokumentär som blev klar i förra månaden och var ganska omfattande i material, dock användes inte så extremt med effekter men det blev en del ljudspår/musik/stillbilder/rörlig bild, text etc, det vanliga helt enkelt. Har haft extremt många kraschar där programmet fullständigt hänger/låser sig och fryser till is. Det kan nog räknas i hundratal under den sista månaden som dessa kraschar inträffade. Klippte vi fem timmar på en dag så kanske det rörde sig om 15-20 gånger. Oftast räckte det med att starta om datorn och fortsätta till nästa frysning men har varit i kontakt med Adobe så många gånger att det inte går att räkna då de fått fjärrstyra och rätta till problemen. Därför så hatar jag detta hemska program! Samtidigt är det ju fantastiskt när det fungerar! Har vid ett par tillfällen bett teknikern gå in och kolla min dator om han eller hon kunnat peka på en svag länk men de säger alla att min dator bör räcka. Detta handlar inte om 4k redigering utan vanlig hd.

Det jag själv tror kan vara den svaga länken är processorn som har hängt med ett tag och det är en i5 2500k vilken i och för sig många säger vara mycket bra. Nvidia Geforce GTX960, 16 ram ssd + vanliga.

 

Är på gång in i ett nytt projekt men känner att jag vågar inte fortsätta så här då det ger mig svaga nerver.. Flera har rekommenderat Final Cut X och menar att det är betydligt smidigare och stabilare.

Samma sak i det avseendet med Premiere, det hackar och hänger sig på tidslinjen konstant. Håller på att få gråa hår emellanåt när man ska gå tillbaks och kolla. I alla fall säger personerna jag pratat med att Final Cut inte håller på sådär.

Vill inte ge mig på varken Sony vegas eller Edius utan hålla mig till de stora eftersom jag är ganska oteknisk och beroende av att kunna få tips på nätet. Alltid bra med många användare som blir = många tips!

 

Frågan är vad ni som är tekniskt duktiga att jag ska göra? Uppgradera datorn med en ny processor och lite annat och hoppas på det bästa eller lämna Adobe och satsa på Final Cut och i så fall hur pass kraftig Mac bör man ha som är lagom för uppgiften. Inget överdrivet. Spelar aldrig och det kommer inte att bli tal om 4k. Inte nu och inte sen! Blir ju ganska dyr fråga i så fall. Samtidigt så måste jag ha ett fungerande system.

 

Mycket tacksam för alla svar!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Ja det är kanske läge för att byta nu! Fast så är jag van vid Premiere och extremt trög vad gäller lära mig nya program. De har ju tots allt varit schyssta på Adobe och villigt hjälpt mig varje gång det strulat.

OP och övriga program ligger på en ssd, men materialet där jag importerar på en vanlig mekanisk. Kanske läge att byta den till att börja med? Nu var det ett extremt stort projekt med filmmaterial efter sex års inspelningar. Så, visst det bör ju också påverka negativt. Står i valet och kvalet vad man skulle kunna satsa på istället i så fall. Hatar när det klyddar konstant och när man knappt vågar röra datorn innan det är totalkrasch igen. Det skulle väl bli Final Cut då men då får man skaffa mac och det är ju inte gratis direkt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Davinci Resolve finns i en gratisversion som är väldigt kraftfull och finns till både mac och pc. Testa med en SSD till rå filerna det kanske kan hjälpa men övrig hårdvara bör ju matcha prestanda mässigt också

Länk till kommentar
Share on other sites

Aettan, då du är bekant med Davinci Resolve Lite så kanske du kan besvara en fråga. Jag laddade ner programmet för några år sedan. Varpå jag upptäckte att man måste vara inloggad när man använder det. Vilket gjorde det obrukbart för mig eftersom jag normalt sett är nedkopplad när jag redigerar. Är det fortfarande likadant?

Länk till kommentar
Share on other sites

Aettan, då du är bekant med Davinci Resolve Lite så kanske du kan besvara en fråga. Jag laddade ner programmet för några år sedan. Varpå jag upptäckte att man måste vara inloggad när man använder det. Vilket gjorde det obrukbart för mig eftersom jag normalt sett är nedkopplad när jag redigerar. Är det fortfarande likadant?

 

Jag har kört Davinci Resolve sedan version 11 tror jag och har aldrig stött på att jag måste logga in så jag undrar om du inte av misstag laddade ner pro versionen istället för gratisversionen. Men oavsett så nu för tiden behöver du inte vara inloggad. Gratisversionen är riktigt kraftfull och jag har aldrig upplevt att jag behöver betal/pro versionen. Jag tror också från och med version 14 att det är lättare att hantera för datorn också mot äldre versioner. Nu kommer snart version 15 att släppas så passa på att ladda ner 14 innan den går ur tiden så du har den också.

 

Lycka till

 

Edit: ned laddnings länken ligger under support för både version 14 och 15 och du ska satsa på Resolve 14.3 och inte Resolve 14.3 Studio som är pro versionen. Version 15 verkar bara finnas i en beta version ännu men det är lite oklart som jag upplever det. Scrolla ner under downloads till vänster så ser du filerna.

 

https://www.blackmagicdesign.com/support/family/davinci-resolve-and-fusion

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...