Gå till innehåll

Redigera bort ett tjut i videon


Brad Fridell

Recommended Posts

Hej, jag har fått ett stort problem i några klipp, är rätt viktigt intervjuver jag filmat men väl hemma märkte jag att det va ett tjut i videorna, antagligen från mikrofonen, kan jag på nått sätt redigera bort detta, och hur gör jag då

sökt runt jättemycket men hittar inget bra svar,

hoppas kunna få ett här

mvh: brad

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Det finns flera program för att få ljudinspelning att låta bättre. En del är rentav gratis, exempelvis Audacity och Acoustica Basic Edition. Nej, fråga mig inte om detaljer för det var länge sedan jag använde något av dem.

 

Så som du uttrycker dig så undrar jag om ditt "tjut" är ett ljud inom ett snävt frekvensintervall. I så fall borde kombinationen high pass filter plus low pass filter fungera. Vilket kanske finns bland ljudeffekterna i ditt videoredigeringsprogram.

 

Du ska dock ha klart för dig att det är tidsödande att tvätta ljud, och resultatet blir lätt att det låter onaturligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns många lösningar på dylika problem och kanske är ljudet totalt förstört på grund av problemen eller så är de lätt avhjälpta.

Så jag håller med Jonyverse att det vore bra att få mer information eller en fil att lyssna på.

 

En klassisk EQ kanske kan fixa det (samma som high pass och/eller low pass fast bättre) om det är ett ljud som är väldigt konsekvent i frekvens.

 

Jag kör personligen Adobe Audition och paint-funktionen som där finns tillgänglig är grym och fixar även mer komplicerade ljud med frekvensförändringar:

 

Lycka till, mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...