Gå till innehåll

Pilotavsnitt-Maggan


Larky

Recommended Posts

Hej

 

Jag har bifogat piloten av den tänkta tv-serien "Maggan".

 

Serien handlar om troféfrun Maggan som har häst, cab och silikonbröst. Pensionen är noll, men det spelar ingen roll för pengar finns och har alltid funnits tack vare Bagaren, Maggans kriminella man och finansiär. Tyvärr måste

de amerikanska bilarna på husuppfarten säljas och snart kan inte ens Lexus (parets enda barn) spela datorspel då elen inte blivit betald. Maggan fattar knappt vad som händer förrän Bagarn passande nog hamnar i koma efter att ha sträckt sig efter spritflaskan körandes sin bil FÖR fort. Nu måste Maggan, vars senaste jobb var som strippa på 90-talet agera. Om Maggan känt sig Maktlös i förhållandet med Bagarn är det ingenting av vad hon känner nu utan honom, eller? Kan hon ta Bagarns plats och få tillbaka makten om sitt liv och lite till?

 

Tacksam för all sorts feedback

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, så jag har inte läst hela men har läst början och skummat igenom resten. Tycker att det är en bra story och relativt lättläst. Jag gillade dialogerna, fick en bild framför mig av hur det skulle se ut när karaktärerna pratade. Kände dock inte att relationerna mellan karaktärerna etablerades så bra, men jag läste ju inte så noggrant så missade kanske detaljerna.

 

Här är några små synpunkter, och jag vet inte om min åsikt i fråga är korrekt, så ta till dig det som stämmer:

 

- "Written by" kanske ska skrivas på svenska eftersom manuset är på svenska.

- "de är både där", menar du "båda"? (slarvfel)

- "ja, man ser...", kanske ta bort "ja..." och beskriv vad som syns i scenen.

- "avskummen" är ett nytt begrep för skinheadsen?, kanske lite förvirrande, men förstår vad du menar

- "SLUT TEASER" ska nog vara understryket och centrerat, vet inte om man skriver så på svenska eller ska använda det engelska uttrycket?

- "Någon verkar ha mindervärdes komplex tillsammans med en fascination av USA" är kanske inte nödvändigt att skriva, det är en slutsats en får dra själv av vad som syns i scenen? Samma gäller “moderna affärskvinna look”.

- Verkar som om dy missat mellanslag i headingen, det ser ut som om du skrivit följande: INT.KÖK-DAG.

- Versaler på "Bagarn" när han först introduceras.

- Du skrev Lexus och tonåringen i början av manuset och det är lite oklart vem tonåringen är.

- Att skatten inte är betalad på bilden är väl något som skatteverket skulle ha koll på, inte polisen. Kan iof inget om sånt, och eftersom jag skumläste så missade jag kanske anledningen till händelsen.

- Du skrev några repliker med versaler och jag skulle säga att det räcker med utropstecken, men det kanske är en smaksak.

 

Avslutningsvis vill jag säga att jag är imponerad av alla som skriver ett manus som är längre än 10 sidor. Jag har inte läst så många manus men tyckte att det var bra skrivet och kunde bara kommentera på småsaker. Tydligt till mestadels och bra format. Antar att det mest är att finslipa det hela. Kan tyvärr inte kommentera på själva händelseförloppet.

 

Bra jobbat!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skriver väldigt kompakt, vilket gör att tidsåtgången blir missvisande. En sida ska motsvara en minuts film och jag skulle tippa att ditt manus är ungefär en och en halv timme. Genom att dela upp det anger du tempot i filmen och fokus.

 

Jag känner att du målar för mycket med dina egna uppfattningar och för ovisuellt, som en välvaxad överläpp. Hur ser en sån ut? När du väljer ord om avskum i din beskrivning lägger du in dina egna uppfattningar och värderingar, vilket du bör undvika. Det är bilderna som ska berätta din historia och du ska göra så mycket det bara går för att måla vad vi ser och hör i ord, men inte lägga värderingar i texten.

 

Efter den första scenen som onekligen fångade mitt intresse, så kände jag att det inte hände så mycket mer. Jag kände inte för någon av karaktärerna och jag tyckte inte om någon av dem, världen var främmande för mig. Det är inte så bra. Även om jag är en helt annan person än huvudkaraktären så måste hon slå an en sträng hos mig som gör att jag bryr mig.

 

Jobba med att hitta den där tråden som gör att du vill berätta den här historien, det om gör att du brinner för den. Var inte rädd för att ta ut svängarna och gå over-the-top.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...