Gå till innehåll

Råd om praktikaliteter kring deklaration/avdrag enskild firma


petrige

Recommended Posts

Hej,

 

Det är min första deklaration för enskild firma.

 

Jag undrar vad det är för blankett jag behöver använda och hur ställs avdragen som format.

Jag vet att jag har haft utgifter för:

- beställning produktionsarbete hos ett musikproduktions bolag. Här, jag har ett avtal och en faktura på en större belopp för hela arbetet. Men beloppet blev delat i månadsabetalningar/delfakturor som slutar nu i september. Kan jag ta med hela beloppet i avtalet eller bara den del jag hunnit betala?

- diverse löpande t ex frimärken

- anskaffat dator, reparerat dator

- resor i arbetet (kort)

- för över tidigare utrustning som var i min ego (kamera, stativ). Hur lång tid innan jag startade firman (september 2017) får dessa vara inköpta?

 

Jag har kvitton på allt ovan. Frågor:

- behöver man skicka kvitton, isåfall hur (t ex limmade på pappersark, elektroniskt...)?

- skriver man in varje post för sig i någon blanket från Skattemyndigheten? Eller finns det krav att gruppera dessa verifikat liknande bokföring, per konto? Jag tänkte slippa göra bokföring, det mäktar jag inte nu.

- de utgifter som redovisas skall löpa fram till årsskiftet (2017-12-31) eller till ett annat datum (t ex januari 2018) ?

 

Det är en ganska tråkig fråga, ber om ursäkt för min okunnighet. Jag vet att information som täcker detta finns lite överallt men jag lyckas inte tyvärr plocka det som gäller mig.

Tack för tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett stalltips kan vara att fråga hur mycket det kostar att köpa bokföring och bokslut externt. Är osäker på hur det ligger till med begagnad utrustning man köper in i företaget men ny finns det möjlighet att direktavskriva eller rättare sagt fanns i alla fall för typ 3 år sedan. Jag hjälpte min dotter med sånt här och då direktavskrev vi en nyinköpt Sony kamera som gick på lite över 20 000 kr. Det skulle förvåna mig om dom vridit tillbaka till hur det var innan.

 

Så vitt jag minns så skickar man inget mer än de blanketter man ska skicka in men allt ska givetvis vara bokfört och sparat hemma.

 

Vi köpte en Unicell licens men i efterhand så tror jag vi både hade sparat tid och kanske till och med pengar genom att köpa tjänsten för det är ett tråkigt skit att hålla på med. Så liten bokföring som det rör sig om när det gäller den här typen av mindre företag kan inte kosta många kronor.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Ja, det där med deklaration i enskild firma ställer alltid till huvudbry. Jag har nu haft min firma i snart fyra år och man blir alltid lika stressad när deklarationsdatumet börjar närma sig. Det som har hjälpt mig otroligt mycket är att jag har ett bokföringsprogram (som faktiskt är gratis) och när jag sätter in mina poster där så räknar den ut allt åt mig. Allt jag behöver göra sen är att fylla i samma fält i deklarationen som jag ser i mitt bokföringsprogram. Det där med avskrivningar kan vara lite lurigt. För detta skulle jag kontakta skatteverket och se vad de säger. Tror inte man kan dra av frimärken, tyvärr. Man kan göra avdrag för inköpt dator och man kan även göra avdrag för sådan som köpts in innan man startade företaget. För resor i arbetet tror jag att du kan dra av 18,50 kr per mil om jag minns rätt. Kolla på skatteverkets hemsida, eller prata med dem. Tyvärr får man inte alltid samma svar när man ställer samma fråga, men det kan vara värt att kontakta dem i alla fall. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...