Gå till innehåll

Någon som kan ge idéer till kortfilmsmanus? (behöver öva mitt manusskrivande)


agnes99

Recommended Posts

Hej!

 

Jag blev intresserad av att skriva filmmanus i veckan och skulle vilja öva på att skriva kortare manus. (Har alltid gillat att skriva men just manus är en ny form för mig)

 

Om ni har några idéer till ett manus kan jag skriva ett och ni kan sedan använda det om ni vill :)

 

Edit: Är öppen för alla idéer till kortfilmsmanus, men helst inte renodlad komedi eller romantik.

 

Om ni vill se vad min nivå ligger på så har jag bara ett exempel hittills, men aja... Gör detta för att öva.

 

(Hoppas jag la inlägget under rätt kategori!)

 

~ Agnes

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blir lättare om du talar om vilken genre du föredrar. Exemplet i din andra tråd föreföll mig som "Bergmanskt svårmod". Är det sådant du vill skriva?

 

Själv gör jag en minnesanteckning varje gång jag får en idé. Senast jag räknade hade jag antecknat sisådär 600 idéer. Jag skulle kunna dela med mig. Men obs att jag är komiker.

 

Ett alternativ är att du kontaktar någon filmskaparförening i din närhet. Exempelvis en föreningsdriven lokal-TV-station. Erbjuder du dig att hjälpa till vid inspelning så ökar sannolikheten att någon vill spela in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret och för tipsen!

 

Jag är öppen för det mesta förutom komedi och romantik haha. Men annars skulle jag kunna tänka mig skriva alla genrer och då med inslag av komedi och romantik (tyvärr är det nästan omöjligt att inte ha med dem :p).

 

Trots att du är komiker och jag inte är känd för min humor så skulle jag gärna ta del av någon av dina idéer! :)

 

Edit: Jag vet inte riktigt om det är den genren jag vill/kommer skriva i första hand, jag lutar vanligtvis åt sci-fi och fantasy hållet men kan inte släppa idén om den "tragiska" familjen Andersson.

 

~Agnes

Länk till kommentar
Share on other sites

Just nu ligger jag efter med en del så det kan nog ta en vecka innan jag hinner ägna mig åt dig. Men så fort jag hinner så.

 

Om du ska försöka få inspelat så vill du väl helst ha idéer som utspelar sig i nutid och är anständiga (min fantasi är ibland vildvuxen...).

 

Dessutom vore det bra om du berättar var i landet du finns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just nu ligger jag efter med en del så det kan nog ta en vecka innan jag hinner ägna mig åt dig. Men så fort jag hinner så.

 

Om du ska försöka få inspelat så vill du väl helst ha idéer som utspelar sig i nutid och är anständiga (min fantasi är ibland vildvuxen...).

 

Jag hoppas även du tänkt på att vandringssägner/klintbergare ibland kan bli effektfulla manus.

 

Dessutom vore det bra om du berättar var i landet du finns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Det skulle vara kul att få det inspelat men jag kommer själv inte spela in något i dagens läge (och förväntar mig inte att något kommer spelas in) så det spelar inte så stor roll om det är lättinspelat för min del. Vill i första hand bara öva på mitt skrivande. Så länge jag skriver kortfilmsmanus kan jag kanske blanda lite mellan vad som realistiskt funkar för produktion och bara att skriva något.

 

Har faktiskt inte tänkt på det, men kan föreställa mig att vandringssägner kan bli till bra manus.

 

Just nu bor och studerar jag i Stockholm :) (Får se vart jag hamnar efter sommaren då jag kommer söka till universitet/högskolor.)

 

Okej, förstår absolut om du är upptagen. Tack för att du tar dig tid att skriva lite svar och tips ändå!

 

~ Agnes

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag föreslår att du tänker ut en karakär, gärna extrem. Och sen gör en motsats till denne. Låt dem sedan mötas i någon specifik situation.

 

Se till att de båda har olika mål de vill uppnå och att de olika målen hindrar den andres mål (om den ena vill bli full och den andra vara nykter är det i regel inget problem, men om den ene vill slåss eller ha sex med den andre är det en konflikt)

 

Improvisera och se vad du får fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skulle jag kunna pröva! Det är inget som jag vanligtvis gör och skulle nog hjälpa med att inte börja skriva på en roman eller ett manus till en långfilm.

 

Ska testa ditt förslag och så får vi se vad som händer :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter min tidigare postning erinrade jag mig en sak. Min fantasi var rejält morbid under en period när jag var delaktig i dödsbo. Och samtidigt visade ditt exempel tecken på "Bergmanskt svårmod". Välj själv om du vill utveckla nedanstående som tragik eller komik. Obs att när jag får idéer så antecknar jag utan att kolla om jag tidigare antecknat någon liknande idé, varpå jag med några års mellanrum gallrar bort dubletter.

 

Angående att du ej räknar med att spela in det du skriver härnäst. Man lär sig bäst vad som fungerar om man ser resultatet framför sig. Så om du inte spelar in så lär det bli svårt för dig att lära dig skriva bra manus. Så det är viktigare att du spelar in än att du ställer upp manus enligt reglerna. Att lära sig ställa upp manus rätt, det lär du hinna lära dig tids nog.

 

hittar ej grav eftersom dubbelbokning framtvingat flyttning

dubbelbokning ger två begravningar samtidigt på samma plats

gör allt själv pga dyr begravningsbyrå

döende försöker maximera osämja mellan arvingar

i testamentet finns en gåta som arvingarna måste lösa för att komma åt arvet

inget får tas från dödsboet före bouppteckningen = färskvaror är affärsmannens enda tillgång

vid arvskifte bortkastas datorn där döde placerat arvingarnas minnen

arvingar arga pga åldring förbrukar sina tillgångar på att anställa folk som ger tillsyn dygnet runt

lura kreditorer genom medicin som ger skendödhet

vid begravning är liket så tungt att kistbärarna tappar, upptäcks att något fel med kistans innehåll

då den döde avskyr arvingarna så består arvet av gravmonument med gravplatser för framtida dödsfall samt pengar avsatta för begravningutgifter på kyrkogård namngiven efter arvingarna

kommunen frågar rutinmässigt svårt sjuka om deras önskemål angående begravning = hoppas på självmord för att slippa vårdkostnad

osämja uppstår vid dödsfall pga olika släktingar vill vara den som gör mest

intrigerar till sig det mesta av dödsboets inventarier > dör när inventarierna kollapsar

väljer som minnessak från dödsboet något som hen ej vet att den döde avskydde

blir lovad dyr sak inför arvsskifte = inser för sent att utrymme saknas i bostaden

barn ointresserad av dyr ärvd leksak

dödsbo säljs hos auktionist nära den dödes bostad, arvinge hälsar på granne = känner igen föremål som används på nytt sätt

änka sålde villan och köpte andel i stor bostad = arvingar kan varken överta eller sälja hennes del av bostaden dvs tvingas godta skambud från övriga delägare

vädret katastrofalt dåligt vid begravning

avskräcka andra från att deltaga på begravning genom att inbjuda avskydda personer > bara de avskydda kommer

stjäla avskydd släktings enda minne = inser ej att minnet är en nypa jord från föräldrahemmet = den avskydde kan lätt fixa ny nypa jord

företag som hanterar dödsbon är opålitligt > arvingar luras tillbaka

flera arvingar vill ärva samma sak, en förfalskar och låter sedan annan arvinge överta det förfalskade

deprimerad = kommer berusad till begravning

husdelning med såg pga osämja

lurig begravningsbyrå förstår ej den sörjande är gangster

ungdomar skaffar inventarier till första egna bostaden genom att tigga från dödsbon

finklädd person besöker bostad där lik hittats, måste sedan kasta kläderna pga rengöring får ej bort lukt

girig tar mycket från dödsbo > drunknar pga passera svag is

glömma urna med aska i kollektivtrafiken > ersätter innehållet med cigarettaska

bisvärm stör begravningsfölje

vargflock ser begravningsfölje, äter upp liket

kistbärare har fel längd

oeniga arvingar delar konstverk så alla får varsin bit

arvingar hittar gammal smalfilm som visar att de minns fel om släktklenoder

"det finns inget att ärva efter mormor eftersom hon skänkte oss allt medan hon levde för att undvika konflikter" "då hon var givmild trodde jag hon hade så gott om pengar att jag förbrukade allt"

vid kistbärning igenkänner privatdetektiv den efterspanade

kronofogden dyker upp på begravning

döde avskydde arvingar = testa dem som vill ärva > övermodiga tvingas ge upp

död naturist bestämt att alla måste vara nakna på bouppteckning för att få ärva > vissa skickar sina småbarn som representanter

u-landsorganisation importerar likkistor billigt > begravningsbyråer protesterar mot konkurrensen

arvingar kastar den dödes madrass = inser ej att arvet där

döde bestämt vem ska få vilken prydnadssak men arvingarna bytar utan att tänka på att inköpspriserna varit olika

arvinge får tavla = inser föräldrarna köpte tavlan från skolans värste mobbare

adelsman har ej råd underhålla slottet han tvingas ärva, omöjligt sälja

ruttet lik exploderar under begravning varm dag

pga dåligt väder kan begravningsgästerna ej anlända till begravningen i tid

på begravningen vill flera personer visa sin sorg genom att sjunga mest högljutt

vid arvstvist förbrukar en arvinge sina tillgångar på att skaffa minnessaker > kronofogden säljer minnena på exekutiv auktion så andra arvingar kan köpa billigt

trösta anhöriga när swingerklubbens ordförande begravs

den som har hand om dödsbo försöker fixa inbrott för att försäkringsbolag ska betala ersättning för sådant som är tidsödande att bli kvitt

den avlidne hade avsatt pengar för att arvingarna en gång per år ska kunna träffas men vid arvskiftet blir de så osams att de vägrar deltaga på träffarna

begravningsritualen blir en överraskning för anhöriga pga dåliga kunskaper om den religion den döde konverterat till

omöjligt veta vilket testamente som gäller eftersom djur ätit upp tidsangivelse

anses för ung för att kunna vara kistbärare

kistbärare blir seriemördare för att få fler uppdrag

kroppsbyggare anlitas som kistbärare när tung person avlidit men de orkar ej

vid kunglig begravning uppstår brand pga svart tyg antändes = den som ska begravas förintas

den som inte vill sörja gör narr av reglerna kring hur sorg ska visas

lik fraktas på båt som sjunker så liket försvinner

begravningsbyrå försöker maxa sina intäkter genom att uppmuntra dyra alternativ

använda tidsmaskin för att fixa sin egen begravning

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för dina idéer! Märker att du var delaktig i ett dödsbo under tiden som du kom på dem, några av dem är riktigt lustiga och bisarra i positiv mening.

 

Här var några som jag fann intressanta:

- begravningsbyrå försöker maxa sina intäkter genom att uppmuntra dyra alternativ

- glömma urna med aska i kollektivtrafiken > ersätter innehållet med cigarettaska

- u-landsorganisation importerar (exporterar) likkistor billigt > begravningsbyråer protesterar mot konkurrensen

- osämja uppstår vid dödsfall pga olika släktingar vill vara den som gör mest

- dubbelbokning ger två begravningar samtidigt på samma plats

- gör allt själv pga dyr begravningsbyrå

- döende försöker maximera osämja mellan arvingar

- adelsman (person) har ej råd underhålla slottet han tvingas ärva, omöjligt sälja (startar hotell/dylikt?)

 

Kommer lägga upp manuset om jag får till något som är någorlunda okej.

 

Förstår att det kan underlätta att göra film för att också kunna skriva bra manus, i den mån att en förstår hur text kommer till bild och hur manuset kan underlätta/försvåra filmningsprocessen osv. Men är inte riktigt där än, får se hur det blir i framtiden. Just nu har jag varken tid eller utrustning för att göra film men det är en sak som jag vill göra någon gång i livet! Känner några som har intresse för regissördelen i filmproduktion och skulle kanske kunna få ihop något samarbete där. Men som sagt, vi får se :)

 

Edit: Har skrivit ner några idéer i det bifogade dokumentet, kommer inte bli något som är lättproducerat precis men det är kul att skriva. Vet inte om du skulle vara intresserad av att läsa det men lägger upp ifall att. Tack än en gång för dina idéer! Idéerna som jag skrivit ner bygger i grunden på din idé "u-landsorganisation importerar (exporterar) likkistor billigt (och dyrt) > begravningsbyråer protesterar mot konkurrensen".

Screenplay-1.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Om ni andra vill så kan jag ladda upp fler manusidéer. De senaste veckorna har jag nämligen sorterat upp i kategorier.

 

Jag har bokstavligt talat hundratals idéer. Lika kortfattat antecknade som dem jag laddade upp ovan.

 

Numera får jag i genomsnitt 3 idéer per vecka, så jag inser att jag kommer bara att kunna använda en ringa bråkdel av mina idéer. Därför låter jag gärna andra använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...