-
-
Besatt medlem
Det blir lättare om du talar om vilken genre du föredrar. Exemplet i din andra tråd föreföll mig som "Bergmanskt svårmod". Är det sådant du vill skriva?
Själv gör jag en minnesanteckning varje gång jag får en idé. Senast jag räknade hade jag antecknat sisådär 600 idéer. Jag skulle kunna dela med mig. Men obs att jag är komiker.
Ett alternativ är att du kontaktar någon filmskaparförening i din närhet. Exempelvis en föreningsdriven lokal-TV-station. Erbjuder du dig att hjälpa till vid inspelning så ökar sannolikheten att någon vill spela in.
-
Nybörjare
-
Besatt medlem
Just nu ligger jag efter med en del så det kan nog ta en vecka innan jag hinner ägna mig åt dig. Men så fort jag hinner så.
Om du ska försöka få inspelat så vill du väl helst ha idéer som utspelar sig i nutid och är anständiga (min fantasi är ibland vildvuxen...).
Dessutom vore det bra om du berättar var i landet du finns.
-
Besatt medlem
Just nu ligger jag efter med en del så det kan nog ta en vecka innan jag hinner ägna mig åt dig. Men så fort jag hinner så.
Om du ska försöka få inspelat så vill du väl helst ha idéer som utspelar sig i nutid och är anständiga (min fantasi är ibland vildvuxen...).
Jag hoppas även du tänkt på att vandringssägner/klintbergare ibland kan bli effektfulla manus.
Dessutom vore det bra om du berättar var i landet du finns.
-
-
Jag föreslår att du tänker ut en karakär, gärna extrem. Och sen gör en motsats till denne. Låt dem sedan mötas i någon specifik situation.
Se till att de båda har olika mål de vill uppnå och att de olika målen hindrar den andres mål (om den ena vill bli full och den andra vara nykter är det i regel inget problem, men om den ene vill slåss eller ha sex med den andre är det en konflikt)
Improvisera och se vad du får fram.
-
-
Besatt medlem
Efter min tidigare postning erinrade jag mig en sak. Min fantasi var rejält morbid under en period när jag var delaktig i dödsbo. Och samtidigt visade ditt exempel tecken på "Bergmanskt svårmod". Välj själv om du vill utveckla nedanstående som tragik eller komik. Obs att när jag får idéer så antecknar jag utan att kolla om jag tidigare antecknat någon liknande idé, varpå jag med några års mellanrum gallrar bort dubletter.
Angående att du ej räknar med att spela in det du skriver härnäst. Man lär sig bäst vad som fungerar om man ser resultatet framför sig. Så om du inte spelar in så lär det bli svårt för dig att lära dig skriva bra manus. Så det är viktigare att du spelar in än att du ställer upp manus enligt reglerna. Att lära sig ställa upp manus rätt, det lär du hinna lära dig tids nog.
hittar ej grav eftersom dubbelbokning framtvingat flyttning
dubbelbokning ger två begravningar samtidigt på samma plats
gör allt själv pga dyr begravningsbyrå
döende försöker maximera osämja mellan arvingar
i testamentet finns en gåta som arvingarna måste lösa för att komma åt arvet
inget får tas från dödsboet före bouppteckningen = färskvaror är affärsmannens enda tillgång
vid arvskifte bortkastas datorn där döde placerat arvingarnas minnen
arvingar arga pga åldring förbrukar sina tillgångar på att anställa folk som ger tillsyn dygnet runt
lura kreditorer genom medicin som ger skendödhet
vid begravning är liket så tungt att kistbärarna tappar, upptäcks att något fel med kistans innehåll
då den döde avskyr arvingarna så består arvet av gravmonument med gravplatser för framtida dödsfall samt pengar avsatta för begravningutgifter på kyrkogård namngiven efter arvingarna
kommunen frågar rutinmässigt svårt sjuka om deras önskemål angående begravning = hoppas på självmord för att slippa vårdkostnad
osämja uppstår vid dödsfall pga olika släktingar vill vara den som gör mest
intrigerar till sig det mesta av dödsboets inventarier > dör när inventarierna kollapsar
väljer som minnessak från dödsboet något som hen ej vet att den döde avskydde
blir lovad dyr sak inför arvsskifte = inser för sent att utrymme saknas i bostaden
barn ointresserad av dyr ärvd leksak
dödsbo säljs hos auktionist nära den dödes bostad, arvinge hälsar på granne = känner igen föremål som används på nytt sätt
änka sålde villan och köpte andel i stor bostad = arvingar kan varken överta eller sälja hennes del av bostaden dvs tvingas godta skambud från övriga delägare
vädret katastrofalt dåligt vid begravning
avskräcka andra från att deltaga på begravning genom att inbjuda avskydda personer > bara de avskydda kommer
stjäla avskydd släktings enda minne = inser ej att minnet är en nypa jord från föräldrahemmet = den avskydde kan lätt fixa ny nypa jord
företag som hanterar dödsbon är opålitligt > arvingar luras tillbaka
flera arvingar vill ärva samma sak, en förfalskar och låter sedan annan arvinge överta det förfalskade
deprimerad = kommer berusad till begravning
husdelning med såg pga osämja
lurig begravningsbyrå förstår ej den sörjande är gangster
ungdomar skaffar inventarier till första egna bostaden genom att tigga från dödsbon
finklädd person besöker bostad där lik hittats, måste sedan kasta kläderna pga rengöring får ej bort lukt
girig tar mycket från dödsbo > drunknar pga passera svag is
glömma urna med aska i kollektivtrafiken > ersätter innehållet med cigarettaska
bisvärm stör begravningsfölje
vargflock ser begravningsfölje, äter upp liket
kistbärare har fel längd
oeniga arvingar delar konstverk så alla får varsin bit
arvingar hittar gammal smalfilm som visar att de minns fel om släktklenoder
"det finns inget att ärva efter mormor eftersom hon skänkte oss allt medan hon levde för att undvika konflikter" "då hon var givmild trodde jag hon hade så gott om pengar att jag förbrukade allt"
vid kistbärning igenkänner privatdetektiv den efterspanade
kronofogden dyker upp på begravning
döde avskydde arvingar = testa dem som vill ärva > övermodiga tvingas ge upp
död naturist bestämt att alla måste vara nakna på bouppteckning för att få ärva > vissa skickar sina småbarn som representanter
u-landsorganisation importerar likkistor billigt > begravningsbyråer protesterar mot konkurrensen
arvingar kastar den dödes madrass = inser ej att arvet där
döde bestämt vem ska få vilken prydnadssak men arvingarna bytar utan att tänka på att inköpspriserna varit olika
arvinge får tavla = inser föräldrarna köpte tavlan från skolans värste mobbare
adelsman har ej råd underhålla slottet han tvingas ärva, omöjligt sälja
ruttet lik exploderar under begravning varm dag
pga dåligt väder kan begravningsgästerna ej anlända till begravningen i tid
på begravningen vill flera personer visa sin sorg genom att sjunga mest högljutt
vid arvstvist förbrukar en arvinge sina tillgångar på att skaffa minnessaker > kronofogden säljer minnena på exekutiv auktion så andra arvingar kan köpa billigt
trösta anhöriga när swingerklubbens ordförande begravs
den som har hand om dödsbo försöker fixa inbrott för att försäkringsbolag ska betala ersättning för sådant som är tidsödande att bli kvitt
den avlidne hade avsatt pengar för att arvingarna en gång per år ska kunna träffas men vid arvskiftet blir de så osams att de vägrar deltaga på träffarna
begravningsritualen blir en överraskning för anhöriga pga dåliga kunskaper om den religion den döde konverterat till
omöjligt veta vilket testamente som gäller eftersom djur ätit upp tidsangivelse
anses för ung för att kunna vara kistbärare
kistbärare blir seriemördare för att få fler uppdrag
kroppsbyggare anlitas som kistbärare när tung person avlidit men de orkar ej
vid kunglig begravning uppstår brand pga svart tyg antändes = den som ska begravas förintas
den som inte vill sörja gör narr av reglerna kring hur sorg ska visas
lik fraktas på båt som sjunker så liket försvinner
begravningsbyrå försöker maxa sina intäkter genom att uppmuntra dyra alternativ
använda tidsmaskin för att fixa sin egen begravning
-
Nybörjare
-
Besatt medlem
Om ni andra vill så kan jag ladda upp fler manusidéer. De senaste veckorna har jag nämligen sorterat upp i kategorier.
Jag har bokstavligt talat hundratals idéer. Lika kortfattat antecknade som dem jag laddade upp ovan.
Numera får jag i genomsnitt 3 idéer per vecka, så jag inser att jag kommer bara att kunna använda en ringa bråkdel av mina idéer. Därför låter jag gärna andra använda.