Gå till innehåll

Visual Effects jobb i Sverige


Jeydivfx

Recommended Posts

Hej på er! Jag har en fråga.

Jag läser teknikprogrammet på gymnasiet nu och vill läsa Visual Effects eller Motion Graphic på universitetet i framtiden.

Hur stor jobb chans har man med dessa inriktningar efter högskolan här i Sverige?

Länk till kommentar
Share on other sites

Generellt sett är arbetsmarknaden bedrövlig för allehanda filmjobb. Och de jobb som finns, de finns i första hand i storstockholmsområdet.

 

Låt mig uttrycka saken så här. Omräknat till helårssysselsatta så är det 2,000 personer som försörjer sig som filmarbetare. Samtidigt finns det si så där 10,000 andra personer som skulle vilja försörja sig som filmarbetare. Det går inte ihop. Så många ger upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja jag skulle dock säga att det ALLTID finns mycket jobb för de som är riktigt duktiga på VFX, iaf hitintills. MEN, det krävs att man är duktig och duktig innebär flera saker. Man bör vara självgående, både kreativt men också ha förmågan att själv lösa problem. Man bör också ha ett genuint kunnande och förståelse för hur datorprogram och film fungerar i korrelation till VFX. Man bör iaf bemästra ett par programvaror rejält. Sådant lär mina sig dessvärre mycket sällan via utbildningar, de kan vara bra att få kontakter med likasinnade och via lärare och före detta elever få in en fot i diverse företag.

 

Har du vad som krävs för att bli riktigt duktig på detta så är chansen stor att du får ut mer om du pluggar själv och lär dig den hårda vägen så att säga, sådant kunnande är oslagbart, därtill har du potentialen att bygga en showreel mm. Vad för VFX är det du vill hålla på med mer exakt? Håller du redan på idag med någon programvara? Har du kanske redan idag en showreel?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja jag skulle dock säga att det ALLTID finns mycket jobb för de som är riktigt duktiga på VFX, iaf hitintills. MEN, det krävs att man är duktig och duktig innebär flera saker. Man bör vara självgående, både kreativt men också ha förmågan att själv lösa problem. Man bör också ha ett genuint kunnande och förståelse för hur datorprogram och film fungerar i korrelation till VFX. Man bör iaf bemästra ett par programvaror rejält. Sådant lär mina sig dessvärre mycket sällan via utbildningar, de kan vara bra att få kontakter med likasinnade och via lärare och före detta elever få in en fot i diverse företag.

 

Har du vad som krävs för att bli riktigt duktig på detta så är chansen stor att du får ut mer om du pluggar själv och lär dig den hårda vägen så att säga, sådant kunnande är oslagbart, därtill har du potentialen att bygga en showreel mm. Vad för VFX är det du vill hålla på med mer exakt? Håller du redan på idag med någon programvara? Har du kanske redan idag en showreel?

 

Mvh /Pontus w

 

Tack Pontus för tips. Jag håller på Cinema 4D och After Effects för Motion Graphic, har lite kunskap om 3DS Max och The Foundry Nuke också. Jag har inte bestämet exakt vad ska jag välja, VFX eller Motion Graphic. Den enda som jag vet just nu är att jag är intresserad av båda. Jag håller på att skapa en Showreel.

Vilka programvaror brukar man använda för VFX?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen orsak. Alla posthus använder olika programvaror, de du radat upp är väldigt vanliga.

 

Vad gäller 3D program så finns det ju en enorm mängd och alla klarar sig då de används av olika hus, och till dessa kommer ju olika plug-ins och renderade etc.

Cinema 4D, Maya, 3Ds Max och Blender är nog de största och vanligaste men det finns ju en bunt till.

 

När det gäller comp är nog Fusion och Nuke vanligast för VFX men After Effects växer iom att det finns så stor användarbas. Flame (Inferno etc) var en gång tiden det givna valet men är i dag ovanligare men bra att kunna.

 

Sedan finns ju en massa annat tjafs exempelvis Boujou, och Mocha för tracking, Resolve för grade, Z Brush eller Mudbox för modellering med penna osv...

 

Jag skulle säga att det bästa man kan göra är att bli grym på en sak, riktigt djävla vass på att modellera, partikelsystem eller removals etc men att man därtill behöver basic förståelse för alla delar och grundläggande kunskap om olika programvaror.

 

Först hade jag valt vad jag ville bli grym på. Är det 3D relaterat, go all in för 3D och välj ett program att djupdyka i. Testa gärna alla program, lär dig grunderna, dvs lagersystemet i Max jämfört med noderna i Maya är bra att förstå men du behöver inte hitta varje funktion eller ens testa varje moment.

Därtill behöver man ha förståelse för compning och då gärna för After Effects lagerstruktur samtidigt som man återigen bör förstå hur man jobbar med noder i Nuke och/eller Fusion.

Så att testa alla programvaror är bra, men välj en som du verkligen blir duktig på och väljer du 3D bör du tom kanske välja inriktning då 3D programmen är så enorma. Animera humanoida rörelser med fysik etc är en helt annan sak än att ljussätta och texturers för V-ray, det går liksom inte att vara grym på rubbet.

 

Vissa grejer som removals, matte painting etc kräver i regel att man kan flera program men specificerar sig på de delarna man behöver kunna. För avancerade removals är kombinationen After Effects, Mocha, Photoshop och någon 3D mjukvara toppen (jag kör Max och jag var rätt grym ändå på removals innan jag började producera själv).

Exempel, man behöver plocka bort en bil som far genom bilden. Man trackar olika plan i Mocha, man paintar clean plates i Photsohop och compar i AE med allt vad det innebär, matcha säger och grain, rotoscopa etc. Men så är där en annan bil i bakgrunden som skall vara kvar och den har reflektioner av bilen som man tar bort samt så syns en del av teamet i reflektionen också, vips så måste man bygga en clean modell med ny reflektion i 3Ds Max och compa in över originalet osv...

Någon som är grym på matte paintings modellerar outline i ett 3D program. Därefter tar man in det i Photoshop och paintar klart. Till slut smäller man samman skiten i Nuke tillsammans med lite assets från SpeedTree eller Bryce. Kanske vill man göra en ljussatt camera projection move, isf tillbaka till 3D programmet, etc...

 

Om du inte kollat på HCWs - VFX for directors, gör det, inget nytt under sorlen egentligen och rätt utdaterad men ändå en bra genomgång av många olika delar av postprocessen.

https://www.hollywoodcamerawork.com

 

Men framförallt gäller det att specificera sig och ett till tips, detta är kanske dumt och det skulle inte fungera om alla gör det men min erfarenhet säger att de flesta post hus är intresserade av nytt bra folk. Ring dem, fråga om du kan titta förbi på fika och åk dit om det så är ett par hundra mil eller vad fan som helst. Fika med dem och fråga fråga fråga vad de söker, far hem och posta skit till dem som du gör. Träffa inte ett, ta några stycken hus så du har möjlighet att klicka och inte klicka med folk du träffar där. Det är en djävligt enkel väg men den fungerar faktiskt. Om du utvecklas, skickar dem nya saker någon gång ibland och visar att du just växer och utvecklas samtidigt som de får nya uppdrag och kunder så kommer dagen förhoppningsvis till slut då de ringer dig och har ett uppdrag till dig. Det låter galet men just det förfarandet har jag upplevt flera gånger. Fika - håll kontakten - utvecklas - uppdrag kommer - vips så har du ett jobb - fixa det med bravur och du får anställning!

 

Ingen kommer någonsin fråga om utbildning, iaf inte mer än att för nyfikenhet, kunskap är vad som räknas, inte siffror på ett papper. Ibland är de bra för att man får guidning av folk från branschen eller kontakter in i branschen, men eget driv, ligga och lurpassa och fika är de magiska orden.

 

Till vilka skall man vända sig, tja till alla du tror du kan funka hos och det finns många ställen, hittade denna lista med lite enkel googling och jag känner bara namnet på ett fåtal av dem och flera är spelföretag men man kan ju kolla in deras sidor, reels etc samtidigt saknar jag några så det finns fler därute:

http://www.animate.se/viewtopic.php?t=13638

 

Kan gå god för Stopp, Syndicate, Magoo, Chimney, Goodbye Kansas (jag känner dem som Fido) och säkert ett par till men det står stilla nu...

 

Lycka till och ha det gott, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...