Gå till innehåll

antagningsprov till manusutbildningar


nat17

Recommended Posts

Hej, jag tänkte söka till lite manus utbildningar till hösten. Är det någon som har någon erfarenhet hur antagningproven på samtliga manus utbildningar går till: STDH, Alma munusutbildning, Högskolan i Dalarna?

 

Är det tidsbegränsade skrivövningar?

Hur mycket tid har man på sig?

Får man använda laptop och manus formaterings program?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig gått manusutbildning, och tänker heller aldrig gå någon. Men generellt sett om filmutbildningar, ju bättre filmutbildning (läs : lättare få jobb efteråt), desto svårare att komma in.

 

Så för att maximera sannolikheten att du kommer in på rätt utbildning så har jag ett tips. Skriv kort manus, spela in, redigera, kolla vad som blev bra respektive dåligt. Skriv nytt manus. Osv.

 

Just det ja, ska man skriva bra manus så måste man lära sig hur allt ser ut när det är inspelat, och övning ger färdighet. Utgå från att den som bedömer manusprov lätt ser skillnad mellan manus skrivna av personer som fått sina tidigare manus inspelade, respektive folk som inte fått något inspelat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...