Gå till innehåll

Ljudproblem uppstår vid rendering


henrikp

Recommended Posts

Har råkat på ett ljudproblem som jag aldrig varit med om förr, trots att jag gjort exakt samma redigering/rendering tidigare.

Jag har filmat en föreläsning där ljudet är inspelat med en Zoom H4 i wav 32-bit 48 khz. Videomaterialet är inspelat med en Nikon D750 och en Canon XA10.

I Premiere Pro CC 2018 har jag ändrat speed 100,04 % på ljudfilen (för att motverka det välkända synkproblemet som uppstår i förhållande till videomaterial från dsrl).

Allt låter finfint i råmaterialet och i projektet. Ljudtopparna går aldrig över -1 på VU-mätaren och ligger allmänt runt -6 till -3.

Men när jag exporterar - oavsett till vilket format - uppstår ett "knaster" i ljudet där föreläsaren pratar. Aldrig i tystnaden/bakgrundsljudet, bara på rösten. Oavsett exportering via Media Encoder eller direkt i Premiere.

Samma sak uppstår om jag väljer "Edit clip in Adobe audition", eftersom ljudet då renderas först och har detta "knaster" när det dyker upp i Audition.

Hur råder jag bot på detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, har inget säkert svar men vad händer och kan inte lösa det problemet men för att rädda projektet nu kanske jag kan komma med tips om det behövs, gör det det?

 

Om så:

Om du sänker nivåerna exempelvis 10db? Fungerar det kan du ju ta in ljudet i Audition och justera det rätt.

Du kan även testa att lägga på en limiter på spåret med exempelvis Multiband Compressor eller Dynamics.

 

Kanske hjälper, kanske inte, annars borde det ju fungera att göra 100.04% justeringen och hela mixen i Audition och lyfta in men förstår att det kanske blir ett enormt merjobb.

 

A ja lycka till, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Ligger rösten och bakgrundsljudet på samma spår menar du? Om du inte råkar ha en limiter som ligger och trycker upp signalen lite för mycket på det enskilda spåret kan du alltid göra som Peus föreslår och lägga på en multibandskompressor och ratta in de frekvenser som blir starkast. Eller EQ:a problemfrekvenserna. Om du använder dig av en spektrumanalys kan du enkelt se vilka frekvenser som sticker iväg.

 

Hoppas att det löser sig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...