Gå till innehåll

Någon Här Som Har Fått Sitt Manus Till Film Via Produktionsbolag?


kurama

Recommended Posts

Jag har fått 8-9 kortfilmsmanus producerade på det sättet.

Jag hade nog lite tur i början, för det var en amerikansk producent som gillade min blogg och bad mig skriva ett kortfilmsmanus till honom. Det blev riktigt proffsigt producerat och att ha en amerikanskproducerad kortfilm på CVet såg bra ut och sen blev det en till som beställde ett manus. Och från där har jag fått det jag skrivit läst, om än sällan producerat, för att det inte passat av olika skäl. Senaste beställningen var ett långfilmsmanus, betalt jobb.

 

Så, tips:

* Försök skriva bra även när det inte är manus. Forumulera dig väl, med personlighet, när du tar kontakt via mejl.

* Lyssna på feedback och anpassa efter producentens behov.

* Skriv kortfilmsmanus

* Skriv för två personer i ett vanligt rum, fast mer intressant än så. Undvik att ha med barn, hundar och svårfunna miljöer. Undvik allt som är svårt att få till inspelningsmässigt. Om du har en udda miljö, se till att utnyttja den. Exempel: Jag har ett filmmanus som några har läst och gillat men att miljön är för svår att hitta och spela in i. MEN om du skriver tillräckligt bra kommer de ändå att bli intresserade av dig som författare.

* Om du skriver på engelska, skriv BRA engelska.

* Skriv på engelska och du får en uppsjö av tävlingar och andra tjänster att utnyttja för att få feedback.

 

Några andra tips:

* Om inte du får betalt för ditt manus, så ska ingen annan i produktionen ha betalt heller. Får någon betalt, så ska du ha betalt. Ett bra manus är viktigt för en bra film, så underskatta inte din insats.

* Skriv gärna på beställning, men om du inte får betalt, gör klart vem som äger rättigheterna till manuset om det inte blir producerat. Prata om det INNAN.

* Du har alltid copyright på din text. Ingen har rätt att använda ditt manus på ett sätt du inte godkänt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är en fördel att kunna berätta för tilltänkta uppdragsgivare "andra gillar det jag tidigare gjort". Men det garanterar inte att någon köper det man senast skrivit.

 

Själv försökte jag sälja två teaterpjäser. Jag kunde helt ärligt berätta att "Filip & Fredrik" gillar min humor. Det ökade antalet personer som var villiga att läsa mina manus. Men ingen köpte rättigheterna.

 

Det ger även ett trevligt intryck om man är villig att skänka bort något användbart, utöver det man vill sälja. Så när jag försökte sälja de två pjäserna så berättade jag även för teatrar om mitt manus med 600 korta sketcher som jag skänker bort.

https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=33520

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...