Gå till innehåll

Format till TV


revilofoto

Recommended Posts

Hej, var var en mycket generell fråga som därmed blir omöjlig att besvara då det finns många olika kanaler, vissa med lokala sändningar och olika redaktioner med olika sorters program osv. Som om inte det vore nog ser TV standarderna olika ut i hela världen så det beror också på var i världen kanalen återfinns.

 

De olika kanalerna brukar ha specar för program eller/och reklam, dock finns det alltid undantag, ofta när det gäller drama-produktioner.

Här kan du leta upp SVTs exempelvis: http://www.svtb2b.se/?page_id=128

 

De flesta övriga kanaler har inga öppna specar utan dessa brukar man få när man jobbar åt dem eller skall skicka in material etc...

 

Lycka till mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Då du fick spec för SVT så får du här för föreningsdriven lokal-TV.

 

Upplösning 1280*720, flertalet TV-stationer vill ha 50p men vissa föredrar 25p, 12 MBps är lagom bitrate, ljud i stereo, filändelse mp4.

 

Såvida inte materialet är så gammalt att det är inspelat i standardupplöst. Då skickar du mpg2, 720*576.

 

Spec ändras hela tiden i takt med att tekniken går framåt, vilket gör det svårt att svara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Egentligen så är det här med framerates lite skumt då det mänskliga ögat som jag har förstått det endast kan uppfatta 24 frames per sekund. Men kanske kräver tekniken lite mera kräm för att det ska se bra ut i sändning. Gamerfolket vill ju ha uppåt 60fps för livestreaming tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Egentligen så är det här med framerates lite skumt då det mänskliga ögat som jag har förstått det endast kan uppfatta 24 frames per sekund. Men kanske kräver tekniken lite mera kräm för att det ska se bra ut i sändning. Gamerfolket vill ju ha uppåt 60fps för livestreaming tror jag.

 

Hej, nu är jag på dig igen men vad har detta med något att göra, som vanligt?

Och nej det mänskliga ögat kan uppfatta avsevärt högre hz än 24. Blinkande från en projektor med 24 blinkningar per sekund är mycket för lågt för att vara behagligt så att på en traditionell biograf för spelfilm visas varje bildruta två gånger efter varandra dvs 48hz. Presenteras man en film filmad med relativt lång slutartid och motionblur så kommer ögat automatiskt att sätta samman bilder i en följd till en relativt mjuk rörelse, därmed inte sagt att man uppfattar fler bilder. Det finns givetvis en anledning att Bilbo spelades in i 48Hz och att man kan se skillnad på TV sändningar i 50Hz och 60Hz jämfört med film filmat i 24hz. Vad beträffar "gamerfolket" spelar dessa utan motion blur (finns givetvis undantag) och påverkar själva kamerans/spelets rörelse i realtid varvid känsligheten blir högre än när man sitter i biofotöljen. Således vill de flesta gamers ha högre hz än 60 om möjligt, just nu blir bildskärmar med 240hz allt mer populära. 240hz är dock i överkant men upp till 100hz fixar de flesta att urskilja utan större problem. Ett område där detta blir extra tydligt är när det kommer till VR.

För övrigt är mycket animerad film endast animerad i 12 bilder i sekunden och inte sällan utan motion blur, och stumfilm låg ofta på 16 och upp osv.

 

Återigen, vad har detta med den initiala frågan att göra, det är ingen hjälp för trådskaparen med felaktig information eller spekulationer. Varför läser du inte på innan du skriver något dylikt, internet är ju fyllt med kunskap som du i vissa fall är knivskarp på att leta fram?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, nu är jag på dig igen men vad har detta med något att göra, som vanligt?

Och nej det mänskliga ögat kan uppfatta avsevärt högre hz än 24. Blinkande från en projektor med 24 blinkningar per sekund är mycket för lågt för att vara behagligt så att på en traditionell biograf för spelfilm visas varje bildruta två gånger efter varandra dvs 48hz. Presenteras man en film filmad med relativt lång slutartid och motionblur så kommer ögat automatiskt att sätta samman bilder i en följd till en relativt mjuk rörelse, därmed inte sagt att man uppfattar fler bilder. Det finns givetvis en anledning att Bilbo spelades in i 48Hz och att man kan se skillnad på TV sändningar i 50Hz och 60Hz jämfört med film filmat i 24hz. Vad beträffar "gamerfolket" spelar dessa utan motion blur (finns givetvis undantag) och påverkar själva kamerans/spelets rörelse i realtid varvid känsligheten blir högre än när man sitter i biofotöljen. Således vill de flesta gamers ha högre hz än 60 om möjligt, just nu blir bildskärmar med 240hz allt mer populära. 240hz är dock i överkant men upp till 100hz fixar de flesta att urskilja utan större problem. Ett område där detta blir extra tydligt är när det kommer till VR.

För övrigt är mycket animerad film endast animerad i 12 bilder i sekunden och inte sällan utan motion blur, och stumfilm låg ofta på 16 och upp osv.

 

Återigen, vad har detta med den initiala frågan att göra, det är ingen hjälp för trådskaparen med felaktig information eller spekulationer. Varför läser du inte på innan du skriver något dylikt, internet är ju fyllt med kunskap som du i vissa fall är knivskarp på att leta fram?

Sist jag kollade verkade det som att inga inskränkningar i yttrandefriheten har skett så jag uttrycker mig fritt utan att fråga dig om det är ok. Mina kameror lirar in i 25 fps alla tre blackmagic design pocket cinema kamerorna samt också min Gh3 och G7 det tror jag duger både på stora duken och i TV. Bildkvaliten på TV suger ofta så där kan det ju inte vara så noga. När jag sänder live själv är det 25 fps och nu för tiden orkar datorerna även konsumentdatorer med full hd men för 10 år sedan då när TVs internetsändningar knappt kommit igång körde jag bara hd och vad TV kanalerna körde med då det vet jag inte men inte var det bra det såg för jävligt ut helt enkelt. Och jo mina sändningar funkade bra även på större tv apparater både då som nu.

 

Så vad TV har för krav verkar inte ha med nåt som överhuvudtaget betyder nåt att göra det är det jag egentligen pratar om men i frågeform.

Har det bra du

Länk till kommentar
Share on other sites

Sist jag kollade verkade det som att inga inskränkningar i yttrandefriheten har skett så jag uttrycker mig fritt utan att fråga dig om det är ok.

 

Retoriskt ett av de dummare påståenden man kan göra. Yttrandefrihet eller frihet över huvud taget garanterar inte att det man ger uttryck för eller det man gör inte är dumt, det är snarare så att man får vara dum om man vill. Jag kan exempelvis välja att bajsa i mitt handfat, det är kanske inte att föredra men jag har själv rätten att göra så. Du har rätten att göra dumma saker, och huruvida de saker du gör eller uttrycker är dumma kommer eventuellt personer att upplysa dig om. Jag skrev inte att det du skrev var dumt, notera det, däremot undrar jag fortfarande vad för relevans det hade för trådskaparen och vad det tillförde tråden? På riktigt så undrar jag hur du tänkte.

 

För övrigt råder inte yttrandefrihet här då detta är ett administrerat forum. Det som råder är forumets regler och då skulle man kunna välja att som admin ta bort ovidkommande inlägg, som båda dina är och som båda mina svar kommer vara.

 

 

 

Mina kameror lirar in i 25 fps alla tre blackmagic design pocket cinema kamerorna samt också min Gh3 och G7 det tror jag duger både på stora duken och i TV. Bildkvaliten på TV suger ofta så där kan det ju inte vara så noga.

 

Hur menar du här? 25fps är det standardformat för progressiv rörlig bild i Sverige, eller ja tillsammans med 24fps för film då. Men hur menar du att det inte kan vara så noga? Vad är det som inte är noga, fps på TV?

 

 

Så vad TV har för krav verkar inte ha med nåt som överhuvudtaget betyder nåt att göra det är det jag egentligen pratar om men i frågeform.

Har det bra du

 

Jag hänger inte med, vad är det du upplever som är dåligt med TV-sändningar och som du matchar? Det finns så många parametrar att ta hänsyn till när man producerar för TV men jag lovar att om de inte skulle hålla hårt på kraven skulle det bli en enda sörja. Det skulle bli ryckigt och djävligt, osynk på ljud, pixlig bild, utdragen bildformat vertikalt eller horisontellt, konstiga färger och gamma kurvor, extremt varierande ljudvolymer, diverse andra ljudproblem, bildproblem osv. Faktum är att det nog skulle vara svartruta rätt ofta. Det man förhåller sig till är en standard för att allt skall matcha, ljudet skall ligga i ungefär samma nivå, bilden skall se ut som den var tänkt att se ut och i övrigt överensstämma med det format som sänds. TV sänds ju ut med många olika tekniker, via satellit, kabel, web och marknät. Givetvis blir bilden på en marksändning i SD-format sämre än på en HD sändning man plockar in via sin parabol. Därtill så kommer nyheter och andra medier ibland använda klipp filmade med mobil eller liknande men det efter att usel bildkvalité till trots ändå anpassat formatet till sin egen standard efter deras då bästa förmåga. Vist kan du då hävda att jag men du fixar alla olika format med bra kvalité, ja givetvis men den streamingutrustning du använder fungerar efter helt andra förutsättningar med extremt mycket lägre krav på stabilitet och kontinuitet osv.

 

A ja, ha det bra du med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...