Gå till innehåll

Sämre kvalité i premiere pro (hjälp!) Tre frågor


Gustavst

Recommended Posts

1. Jag har filmat med en Nikon D5000 tycker att kvalitén redan var rätt dålig men så fort jag drog in klippen i premiere pro blev kvalitén ännu sämre! Har alltså inte lagt på några effekter utan bara importerade klippen till programmet! Hur löser man detta?

 

2. Bilden blir lite grusig när man filmar. Beror det på inställningar eller att kameran är dålig att filma med? (Nikon D5000)

 

3. Hur ska man exportera för bästa kvalitén? Ska spara på en macbook air och eventuellt lägga ut filmen på youtube!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

1. Gissar att din Nikon spelar in i .mov men oavsett detta ska det inte bli sämre när du importerar materialet. Jämför du med hur det ser ut på skärmen på kameran med hur det ser ut på datorskärmen förstår jag att du blir besviken men som sagt. Det ska inte bli sämre kvalitet när du importerar klippet. Nikon D5000 är inte en bra film-kamera enkelt uttryckt. Jag kör t ex med SONY HXR-NX5u och SONY A7ii (inte R eller S tyvärr) och de levererar OK kvalitet men kostar också mycket mer än en D5000.

 

2. Gain/ISO: Hur är ljusförhållandena när du filmar? En svag (billig) kamera/objektiv klarar inte av att filma när det är dåligt ljus. Med "Dåligt ljus" menar jag allt som inte är dagsljus/motsvarande. Ju lägre ISO du filmar i desto mindre grynighet får du i filmat material. Hur lågt kan din kamera gå? 50? 100? jag gissar att ditt material blir grynigt redan vid ISO 1000 vilket gör att du inte kan spela in material utan grynighet när ljuset är mindre bra.

 

3. Det är generellt svårt.. Är kameran eller råmaterialet dåligt blir det inte bättre när du exporterar klippet/filmen. Klart att du kan arbeta med färgerna och allt som har med det att göra. "Lumetri Color" - Är materialet överexponerat kan du dra ner på exposure och är det underexponerat kan du öka men det blir ju aldrig bättre än råfilen medger. Det kan se bättre ut om du skalar ner formatet.. så om du filmat i 1080p kan du testa att exportera det i 720p t ex.

 

Det var mina tankar :)

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...