Gå till innehåll

Fråga animering


ghijohansson

Recommended Posts

Ibland funderar jag på att skapa science fiction trots att jag saknar finansiär. 3d-animeringar av exempelvis futuristiska rymdskepp finns uppladdade i public domain. Därför undrar jag angående hur jag löser praktikaliteter när jag saknar möjlighet att betala.

 

Jag vet inget om animering men jag gissar att jag behöver något gratisprogram där jag stoppar in 3d-objekt nedladdade från internet och för att konvertera till videosekvens. Varpå jag chromakeyar i mitt vanliga videoredigeringsprogram.

 

Men rätta mig om jag missförstått hur man gör.

 

Jag har Win 8.1 på redigeringsdatorn och normalt sett använder jag följande videoformat. 1920*1080 50i, 24 Mbps .m2ts Jag menar att det bästa för mig vore att förvandla 3d-objekt till den videostandarden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Billigaste metoden måste vara att lära sig, Blender och ett compositing program som Fusion eller Natron.

Blender i sig är oerhört kraftfullt och är populärt båda bland professionella och amatörer.

Har man After Effects kan man ju klara sig en bit på vägen utan att det kostar skjortan.

 

Som du säger så finns det mycket gratismodeller på internet att hitta på sidor som turbosquid, cgtrader. Dock så krävs det ändå en viss kunskap att nyttja dessa.

 

Videoformatet bestäms av vad du har filmat i och hur materialet ska levereras. Gör du något i "Full CG" så kan du inprincip bestämma själv. Men har du "live-action" material så får du försöka anpassa dina renderingar efter det.

 

Det finns oerhört mycket att skriva om detta men som en snabb tumregel så kan man säga att du vill jobba med ditt 3D/Comp material i formatet open-exr. i minst 16bit float. Detta gör man i regel tills slutrenderingen eller gradingen.

 

Hoppas att detta besvarar några av dina frågor!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för båda svaren. Uppfattat Blackmagic Designs Fusions Free, Natron eller Blender kan göra det som jag behöver. När det gäller Blender finns det en tjej här i stan som använder programmet för att ensam skapa långfilm. Hon borde kunna visa mig till rätta om jag får problem.

 

Angående att vara låst till 24 bilder per sekund. I värsta fall får jag väl ta ut en sekvens stillbilder och sedan stoppa in dem i videoredigeringsprogrammet. Inte roligt, men det lär inte bli några långa animeringssekvenser som jag behöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...