Gå till innehåll

Windows Movie Maker - DVD-bränning


Mållgan

Recommended Posts

Jag tänker prova Windows Movie Maker för att fånga och redigera film från min videokamera för slutligt DVD-skivebränning. Man kan ju i Movie Maker fånga filmen och skapa antingen wmv-filer (702x480 bildpunkter) eller avi-filer (702x576 bildpunkter) men jag ser inte att man i programmet kan skapa filer som direkt kan brännas till DVD-skivor. Vägen kanske blir då blir att skapa avi-filer, som jag sedan encodar om till mpg2-filer (t ex i programmet Main Concept Mpeg Encoder) som jag sedan i TMPG Enc Author omvandlar till vob- och ifo-filer (i en VIDEO_TS-mapp) som jag sedan bränner i t ex Nero. Jag känner inte till något encoding-program som kodar om wmv-filer till DVD-brännbara filer men sådant kanske finns?

Någon med tips i sammanhanget, någon som kanske har använt Windows Movie Maker med DVD-skiva som slutprodukt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Började i WMM men hade problem att bränna ut en DVD-skiva. Kontaktade Microsoft, pratade med ngn chef som sa att det inte går, men det kommer en uppgradering längre fram. Som det nu är får man just som du säger encoda om till mpeg2 filer, men dessa har en något sämre kvalité än AVI-filerna. Så skall du ha ut bäste resultat exempelvis via visning i TV:n, då bör du satsa på AVI-filer rakt av.

 

Jag ledsnade på WMM och skaffade Pinnacle Studio 9 plus, istället. Jag hade innan snackat med kamrater samt även här på Voodoofilm, kommit fram till att Pinnacle var helt okej och passar "nybörjare" bäst. Visserligen finns det andra bättre program som Adobe m.m., men det är ett "bättre" pris också.

 

Jag helt nöjd, redigerar i Pinnacle Studio 9 (AVI-filer) och bränner ut via NeroVision Express SE, och får kanonresultat på DVD:n som sedan kan köras i TV:n eller via datorn (TV:n ger bästa skärpan, konstigt nog).

 

Kan bara säga lycka till och du blir fast bakom din skärm och glömmer alla andra...

Hälsning Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

[citat=Mållgan]Jag tänker prova Windows Movie Maker för att fånga och redigera film från min videokamera för slutligt DVD-skivebränning. Man kan ju i Movie Maker fånga filmen och skapa antingen wmv-filer (702x480 bildpunkter) eller avi-filer (702x576 bildpunkter) men jag ser inte att man i programmet kan skapa filer som direkt kan brännas till DVD-skivor. Vägen kanske blir då blir att skapa avi-filer, som jag sedan encodar om till mpg2-filer (t ex i programmet Main Concept Mpeg Encoder) som jag sedan i TMPG Enc Author omvandlar till vob- och ifo-filer (i en VIDEO_TS-mapp) som jag sedan bränner i t ex Nero. Jag känner inte till något encoding-program som kodar om wmv-filer till DVD-brännbara filer men sådant kanske finns?

Någon med tips i sammanhanget, någon som kanske har använt Windows Movie Maker med DVD-skiva som slutprodukt?[/citat]

 

Tja =)

 

Jag gör både en DivX samt en DVD av de filmer som jag gör.

 

Då det bara är fråga om en enkel klipp å klister film utan effekter gång på gång så duger WMM alldeles utmärkt.

 

#1 . jag dra in filmen samt klipper ihop en film i WMM

#2 . sparar ner den som DV-AVI på hårddisken

#3 . gör en sjysst DivX i VirtualDUB samt en DVD i SuperDvdCreator

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...