Gå till innehåll

HJÄLP mig tyda denna information!


GustavKronfelt

Recommended Posts

Tjenare,

 

Jag har fått en PDF av Universal som beskriver i vilket format och sånt som behövs för en video som ska till dem...Men jag fattar fan inte hälften!

Jag har gjort många videos åt artister/band men jag har ALDRIG behövt göra det såhär krångligt...

 

1. Kan jag rendera ut videon i alla dessa kriterier genom Sony Vegas PRO 12?

2. Om inte, vad behöver jag göra?

 

Vad jag vet ska videon endast ut på Youtube och möjligtvis Vimeo...

Hade varit jäkligt schysst om någon hade kunnat hjälpa mig med detta:)

Tack

 

Nedan är beskrivningen......

 

HD BROADCAST / 4K BROADCAST

Wrapper/container

• Quicktime using a .mov extension

 

Supported Video Codecs

• Apple ProRes 422 (HQ)

• Avid DNxHD 10bit 220/185/175

 

Frame formats supported

• 3840x2160 progressive 23.976, 25, 29.97 fps (4K – Apple ProRes 422 HQ / Apple

ProRes 4444, colour space supported bt.709 / bt.2020 / bt.2100)

• 1920x1080 progressive 23.976, 24, 25, 29.97 fps

• 1920x1080 interlaced 25, 29.97 fps (only if originally shot interlaced or with a 3:2 for

29.97)

• 1280x720 progressive 23.976, 25, 29.97, 50, 59.94 NOTE: interlaced content will not be

accepted

 

Interlaced video field dominance must be top field first and indicated in the file headers when it is

supported.

 

Audio Codecs

• Codec: PCM (little or big endian/16 bit or 24 bit)

• Sample rate: 48kHz

• Channels: L R (Stereo)

• Note that dual-mono / two channel mono audio is not stereo audio and will not be

accepted (except for live interviews)

 

Presentation:

• A 5 second leader is required – five seconds of TRUE BLACK (studio black) no audio

• Files must end with one second of true black, no audio

• Copyright (if present) must be centred in frame

 

Notes:

• ITU-R BT.709 compliant

• Interlaced files are only acceptable with 25 and 29.97 fps if the original footage was shot

in an interlaced format

• Content should not be up-scaled from SD

• Aspect ratio should be as per original source – new release HD video is preferred as full

screen (no letterbox or pillarbox)

• Best practice for file creation is to digitise as per source (i.e. no standards conversion etc)

• File header information must be consistent throughout video file

• Copyright (if present) must be centred in frame

• Markers must not be present on timeline – if used, remove before delivery

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Kan jag rendera ut videon i alla dessa kriterier genom Sony Vegas PRO 12?

 

Ja :-)

 

Filformatet ska vara .mov

Quicktime Mov är i sig inget Codec utan endast en s.k. Wrapper. Codec ska i ditt fall vara Avid DNxHD.

Tänk på det som en matlåda. Wrapper är lådan och Codec är maten som går in i lådan. En .mov fil kan alltså innehålla en utav flera olika codec (du kanske tidigare vart med om hur vissa .mov filer gått att spela upp men andra inte), som te.x. h264, Apple ProRes, Avid DNxHD, osv osv.

 

Upplösning och framerate måste följa deras standard. Se bara till att det matchar ditt källmaterial så bör det vara lugnt.

 

Ljudcodec talar för sig själv. Se till att det matchar med dina export settings i Sony Vegas.

 

Videon måste ha 5 sekunder av svart & tystnad innan själva innehållet börjar. Vad de kallar "True Black" - De vill undvika att folk lägger en svart 5-sekunders frame i början som kanske inte är helt svart och sen vips är det 5 sekunder av mörklila när videon väl sänds i TV, pga skillnader i hur olika skärmar hanterar svärta. Säkrast är att se till att det är 5 sekunder av Ingenting innan videon börjar.

Samma sak i slutet fast 1 sekund.

 

ITU-R BT.709 compliant innebär att din video bör vara grade'ad för Rec 709-gamma (ca 6 stops). Rec709 är industristandard för broadcast och ser till att något som ser svart ut på din skärm faktiskt är svart och inte bara grått etc (men du tror att det är svart för att Just Din skärm har höjd svärta - Eller tvärtom). Du kanske vart med om tidigare hur en video du redigerat på din dator sett mycket mer högkontrast / lågkontrast ut på te.x. en TV eller någon annans skärm.

Jag är inget pro på grading men kolla att dina blacks och whites är korrekta i histogram och kanske spela upp videon på lite olika apparater (tv, mobil, ipad etc) och se så det inte ser alldeles för galet ut. Sålänge du inte skickar iväg en video med LOG color space så lär du klara dig.

 

Resten känns rätt självförklarande men undrar du nåt så är det bara att fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...