Gå till innehåll

Grafikkort till premiere pro, after effect


mrpimmy

Recommended Posts

Jag har införskaffat en ny Processor i7 8700 och tänkte bygga nya datorn med det.

 

Men vet inte mycket om grafikkort och vad som funkar bäst. Men vet att jag behöver ett med DP.

 

Så första frågan är om det integrerade grafikkortet, det som jobbar med processorn, funkar? Eller om det blir bättre med tex

 

Radeon RX 560 4GB

Radeon RX 460 4GB

GeForce GTX 1050 Ti 4GB

GeForce GTX 1060 4GB

Gtx 960 2GB

 

Om det är bättre med något av grafikkortet ovan så kan jag köpa billigare moderkort och kan lägga allra max 2000kr på grafikkort.

 

Vad är bäst? Och gärna varför?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skall du klippa för slags video, upplösning och codecs etc?

 

I Premiere är grafikkortet nästan helt avgörande för en smidig upplevelse där kortet tar hand om en massa effekter, färgkorrigering etc så du slipper rendera klipp. Du vill ha så mycket minne som möjligt på grafikkortet, nu vet jag inte vad du skall klippa men jag skulle satsat på ett GeForce GTX 1060 för så vitt jag vet har de korten 6GB minne och inte 4Gb som du skriver här ovan?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skall du klippa för slags video, upplösning och codecs etc?

 

I Premiere är grafikkortet nästan helt avgörande för en smidig upplevelse där kortet tar hand om en massa effekter, färgkorrigering etc så du slipper rendera klipp. Du vill ha så mycket minne som möjligt på grafikkortet, nu vet jag inte vad du skall klippa men jag skulle satsat på ett GeForce GTX 1060 för så vitt jag vet har de korten 6GB minne och inte 4Gb som du skriver här ovan?

 

Mvh /Pontus w

 

TAck!

Codec har jag ingen koll på med det är väl mest 1080 filmer, och mest kortfilmer.

Ja! Tittade fel. De GTX 1060 jag hittade var bara 3GB minne. Tex detta https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3853799

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skall du klippa för slags video, upplösning och codecs etc?

 

I Premiere är grafikkortet nästan helt avgörande för en smidig upplevelse där kortet tar hand om en massa effekter, färgkorrigering etc så du slipper rendera klipp. Du vill ha så mycket minne som möjligt på grafikkortet, nu vet jag inte vad du skall klippa men jag skulle satsat på ett GeForce GTX 1060 för så vitt jag vet har de korten 6GB minne och inte 4Gb som du skriver här ovan?

 

Mvh /Pontus w

 

Är det helt säkert att ett grafikkort blir bättre än den integrerade grafiken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Aettan har givetvis en poäng, dock skulle jag nog inte köpa ett 1080 standard, då är ett 1070 med 8gb mer prisvärt eller så skulle jag gått på ett 1080 ti med 11. Men har man inte råd så har man inte och ett GTX 1060 med 6GB minne räcker till 4K och mer i Premiere, dock skulle jag verkligen rekommendera att du försöker stretcha din budget till knappa 3000:- , då får du ett kort som håller ett tag och som har snabb GPU också.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s338688780&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s338689915

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte Premiere är mera lättdrivet än Davinci resolve 14 som jag använder. Jag tror heller inte att det spelar upp raw 4k lättare så jag får för mig att du pratar mp4.

 

Sen behöver han ju ett monitorkort och en någorlunda "färgäkta" skärm också så saker och ting ser ordentligt ut.

 

Premiere kostar väl också och sånt ska man också informera om resolve är gratis

Länk till kommentar
Share on other sites

Och nu kör vi igen, kom igen detta blir larvigt på riktigt.

 

Var skrev någon att Premiere är mer lättdrivet än resolve? Exempelvis så skrev jag vad för grafikkort som räcker gott och väl i Premiere för 4K.

Så vitt jag vet - Max får gärna rätta mig - används inte GPU för video decoding i Premiere så RAW (vad det nu är, DNG?) eller mp4 (h.264?) spelar mindre roll, 4K som 4K.

 

Hur som helst Aettan, vad ger du mrpimmy för hjälp här egentligen?

Han (förutsätter att det är en han iom mr) klipper i Premiere och har på intet sätt efterfrågat något annat alternativ. Han frågar om ett grafikkort för runt 2 000:- och du drämmer till med ett för väldigt mycket mer utan att egentligen kunna motivera det då ett GTX 1060 med 6GB minne räcker mer än väl för 4K. 4K som han inte ens efterfrågat, han klipper HD.

 

Jag håller delvis med dig men ger ett mer prisvärt förslag, då går du i taket och börjar dilla om att resolve är lättdrivet samt om raw kontra mp4. Vad då mp4 för övrigt och vad då raw, det är inte som om det är två väldigt generaliserade uttryck?

Och vad har monitorkort med något i denna tråd att göra, eller en "färgäkta" skärm?

Eller kostnaden för Premiere, ingen har nämnt det tidigare i tråden.

 

Och jo Premiere är nog mer lättdrivet än Resolve när det gäller klippning, traditionellt i alla fall och hur bra än 14 är så kräver det ganska mycket krut, det ändras iofs med rejäl fart så jag har inte sett något test på någon månad, så vem vet, har inte koll på mindre uppdateringar till resolve heller. Och ja, Resolve hanterar - så vitt jag vet - iaf DNG (RAW) bättre än Premiere, vad har det med saken att göra, den här tråden handlar om grafikkort.

För övrigt finns det fler format än olika RAW-format och olika mpeg 4-format, ProRes eller DnxHD är väldigt vanligt exempelvis, även äldre mpeg format osv... Återigen har det inget med detta att göra då trådskaparen inte svarat på vilka codecs han jobbar med, men om man skall gissa är nog något h.264 format troligast eftersom det trodde vara det vanligaste förekommande formatet i dag.

 

A ja, god natt på er allihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en några år äldre Intel 6700, som jag initialt köpte tillsammans med GTX 960 4 GB. Detta kort köpte jag för ca. 1500 nytt, för 1,5 år sen, och jag kan inte rekommendera det. Inte för att det inte klarar att klippa i HD, men för att du kommer känna hur det flaskhalsar processorn, där du ju har kostat på dig en del. Jag köpte nyligen ett GTX 1080 för att det vid en rea var betydligt mer prisvärt än 1070. Nu får jag aldrig känslan av att det skulle vara värt att uppgradera datorn längre, utan allt man kastar på den (inom rimliga gränser) flyter på. Ska jag gissa mellan tummen och pekfingret kommer man hitta ett bra 1080 för under 5000, 1070 för ca. 3500 och 1060 för 2500 under Black Friday om ett par veckor. Och med den prisbilden skulle jag slå till på ett 1070 i dina skor. Men som Peus säger är det inte att rekommendera att välja något sämre än GTX 1060 med 6GB. Ser att det finns ett Zotac för 2,7 nu t.ex. Väldigt prisvärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...