Gå till innehåll

Hur lyder lagen angående Dokumentering något olagligt (I detta fallet dokumentärfilm)


konneman

Recommended Posts

Hej,

 

Jag ska snart bege mig ut för att filma och dokumentera när en person utför skadegörelse i form av graffiti målning. Det ska bli en dokumentärfilm uppdelad i 24 delar med 24 olika personer som jag följer på både dagtid och nattetid när dem gör sin "grej" i detta fallet sprejjar med sprayburkar där det är olagligt.

 

Jag dokumenterar helt enkelt något som är olagligt, jag utför dock inte någon skadegörelse själv överhuvudtaget och vad jag vet så har man ingen plikt att anmäla när man ser något olagligt i Sverige.

 

Jag är inte utbildad journalist utan jag äger Sveriges största sida med bilder från Graffiti scenen i Malmö. Nu är dock nästa steg att följa med en graffitimålare ut och helt enkelt göra en dokumentärfilm av det.

 

Jag har ringt till polisen på 11414 för att be om råd men dem kunde inte ge mig något fullständigt svar mer än att "Men det är ju onödigt". När jag sen bad om att bli kopplad till någon som besitter lite mer kompetens gällande ämnet så klickade, ursäkta kärringen mig.

 

Därför vänder jag mig nu till er på Voodoofilm i hopp om att få lite svar gärna med källor eller egna preferenser samt erfarenheter. Vad DU tkr rent moraliskt om detta projekt är jag inte ett dugg intresserad av och det kan du därför strunta i att skriva.

 

 

Obs: Detta är min första tråd på forumet och då jag precis ska börja mycket med filmning och redigering etc så kommer jag förmodligen hänga här rätt ofta :) Men detta blir första tråden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...