Gå till innehåll

tillåtet filma sviniga människor?


ghijohansson

Recommended Posts

En fråga om att filma utan att fråga de filmade om lov.

 

Lunds studenter super i Stadsparken på Valborgsmässoafton. Området söder och väster om Stadsparken utgör då världens största offentliga toalett. Offentlig i betydelsen fri insyn. En av stadens mest trafikerade gator finns där. På södra sidan finns villor. På den västra sidan ligger stans nya skyskrapa och byggandet av fler flerfamiljshus avslutas nu. Från skyskrapan är utsikten över eländet perfekt.

 

Ett år var det en person som avled. Hon föll på huvudet. Inte ledde det till att kommunen försökte stävja fylleriet.

 

Och vart fjärde år drabbas vi av karneval, då det "smygs i buskarna" i brist på toaletter. Plus spyor och glasflisor överallt.

 

Kommunpolitikerna tycker eländet gör god(!) reklam för kommunen.

 

Deltagarna gör sig givetvis skyldiga till förargelseväckande beteende. För de drabbade villaägarna bör det rimligen vara lagligt att filma för att säkra bevis mot dem som förorenar deras egendom.

 

Ni som har koll på lagstiftningen, vad är lagligt att filma i sådana här fall? Och vad får man sedan göra med det filmade materialet? Svinerierna sker alltså på allmän plats eller i övrigt där det är fri insyn. Samtidigt är filmandet kränkande för dem som gör sg skyldiga till svinerierna.

 

Nej, jag har ingen lust att filma eländet. Jag försöker hålla mig så långt borta som möjligt. Men då problemet funnits i årtionden så blev jag nyfiken på vad lagstiftningen säger. Att massmedia tiger beror rimligen på att motsvarande svinerier förekommer på så många orter att det saknar nyhetsvärde.

 

Ja, jag funderar på att kontakta dem som bor i området angående att lämna in medborgarförslag till kommunpolitikerna. Men politikernas inställning till medborgarförslag är katastrofal, så att på det sättet stoppa svinerierna är vanskligt. Ni andra får gärna berätta hur folk har stoppat motsvarande svinerier på andra orter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har för mig att så länge du håller i kameran (och inte ställer den på stativ, gömmer den, kör med drönare etc) så får du filma vad du vill om det inte är ett skyddsobjekt. Frågan är snarare vad du får göra med materialet. Om du lägger upp klipp på Facebook eller använder det i en kommersiell film utan de medverkandes godkännande, ja, då ligger du pyrt till.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Nja, det är knappast relevant att leta efter dumheter eftersom det är så lätt att hitta sådant. Däremot letar jag efter bra metoder att få slut på dumheter. Så om du ger mig någon bra idé så får du inte bli förvånad om jag nämner din idé i framtida TV-program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...