Gå till innehåll

Datorn klarar inte HD?


Kaj44

Recommended Posts

Hej,

 

Jag redigerar med Edius 8.52 i HD, fungerar om jag inte använder övergångar eller färgkorrigering, det klarar den inte av.

 

Datorn är från 2008 men med nytt Moderkort msi Z97 Gaming7, Processor i7-4790 CPU 4.00GHz + 4.00 GHz, Ram 16 GB, Windows 10 Pro.

 

Jag har även testat med gratisprogram men samma problem, datorn klarar inte övergångarna och färgerna.

 

Om jag renderar läser datorn utan problem.

 

Någon som har förslag?

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej fler frågor.

 

1. Vad är det för kamera du spelar in med (vilka om plural)?

1,2. och vad för format spelar du in i med kameran, codec, upplösning, bilder per sekund (fps) osv?

 

2. Vad har du för grafikkort i datorn?

3. Vad för slags hårddisk ligger det filmade materialet på?

 

4. Vilka program i övrigt har du testat?

4,2. Har du testat DaVinci Resolve eller en testvariant av Adobe Premiere CC?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej fler frågor.

 

1. Vad är det för kamera du spelar in med (vilka om plural)?

1,2. och vad för format spelar du in i med kameran, codec, upplösning, bilder per sekund (fps) osv?

 

2. Vad har du för grafikkort i datorn?

3. Vad för slags hårddisk ligger det filmade materialet på?

 

4. Vilka program i övrigt har du testat?

4,2. Har du testat DaVinci Resolve eller en testvariant av Adobe Premiere CC?

 

Mvh /Pontus w

 

Hej Pontus, så här ser det ut,

 

1. 2 st Panasonic HC-X920 Full HD

1,2 1080/50p AVCHD

 

2. Geforce 1050Ti

3. SSD 250GB

 

4. DaVinci Resolve, samma problem, tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Aettan,

 

Jag har haft Edius från 2.0 till dagens 8.5 och har aldrig haft detta problemet, det är först nu när jag gått från SD till HD som kräver mer av datorn.

Jag har bytt som jag skrev tidigare till nytt Moderkort, processor och grafikkort som ska räcka för HD

 

Imorgon 17 okt ska en lokal datafirma testa datorns olika komponenter för att se om något är fel där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilket Resolve, dvs vilken version var det du testade, om du inte testat 14 så borde du göra det?

 

Det är lite lite ram och grafikkortet har lite lite minne men för HD, även om det är 50p, så borde det gå bra. Men lagrar du allt på samma hårddisk (SSD) dvs både system, program och video? Det är något jag inte gjort om jag haft möjlighet att välja.

 

Jag har en liknande maskin med långsammare processor, snarlikt grafikkort och lite mer ram och på den klipper jag 4K utan problem i Premiere, dock i 25fps.

AvcHD är inte optimalt att klippa i men idag borde det nog anses som relativt lättjobbat och brukar inte vara något problem på så pass snabba maskiner som din.

 

Ta även och testa Adobe Premiere Pro CC och se hur det rullar.

 

Annars är det gott och väl att du får hjälp för det låter generellt skumt att det inte flyter.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Pontus,

Det var 14 trival jag använde så jag undrar om det inte är något med hårdvaran?

Dom testar just nu datorn för att kolla så att felet inte ligger där.

 

Jag använder två SSD diskar, en för Systemet på 128GB och en på 250GB för den film jag just nu håller på med och sparar materialet på två andra diskar.

 

Edius har varit stabilt i alla år så jag har varit mycket nöjd, jag har spenderat på tok för mycket pengar på detta program för att byta till ett annat.

 

GrassValley har ett bra forum om man behöver hjälp, tyvärr är det bara på Engelska men det går bra tack vare Google översättning.

 

Mvh

Kjell

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen.

Ok, jag är själv väl investerad i Adobe (sedan ca 18 år med några små irrfärder med Avid) och börjar allvarligt fundera på att migrera till Resolve. Premiere har stått och stampat på ungefär samma plast länge nu jämfört med Resolve som utvecklas för varje dag. Sedan är Resolve gratis och Premiere ganska dyrt och prenumerationsbaserat vilket jag personligen avskyr, jag betalar tom gärna lite extra för att slippa löpande kostnader.

Hur som, jag tänkte mest att du skulle testa och se om det rullar i Premiere som ett slags hastighetstest iom att jag mer eller mindre vet att det bör göra det. Sedan om det skulle fungera mycket bättre kan du ju alltid se det som ett alternativ istället för att lägga mer pengar på hårdvara till datorn.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med att gratis är gott, men har du testat Edius 8.52 Trial?

 

Edius 7, en tidigare version jag har klarar mixa SD, HD, 2K OCH 4K tillsammans i real tid, så det känns som det är ett hårdvarufel.

 

Jag ser att Edius 9 är på g men jag kommer inte att uppgradera, 8.5 har allt jag behöver och mer där till.

 

Datorn testas fortfarande, ska bli spännande höra om dom hittat något fel?

 

Mvh/Kjell

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...