Gå till innehåll

Uppgradera grafikkort filmredigering


Magnuz

Recommended Posts

Tjena!

 

Jag tänkte uppgradera mitt grafikkort till min dator. Redigerar mest 4k men nu sitter jag med ett projekt i 8k och jag tror att jag behöver uppgradera grafikkortet. Jag jobbar också ganska mycket med Autodesk Maya, After effects etc. och redigerar i Premiere Pro. 8k funkar väl helt okej i Premiere om man spelar upp i typ 1/8 eller 1/16 upplösning utan några som helst effekter. Men om man lägger på någon effekt så är det kört :p men det funkar såklart sen om man renderar :) I after effect fungerar det inte så bra. Om jag läggar på typ 2 effekter och gradar lite så varnar den på gpu:n typ...

 

Jag är ganska dålig på datorer och sånt så jag vänder mig till er för att få hjälp!

 

Här är datorn jag har nu med alla komponenter (eller vad det heter :p )

 

Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB

EVGA Supernova G2 550W, 80+ Gold, Modulär

Adata 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz XPG Z1..... x2 så alltså 32 gig sammanlagt

Asus X99-A/USB 3.1

Samsung SSD EVO 850-Series 250GB

1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB (har såklart massa externa också men det känns inte relevant med hårddiskarna)

Cooler Master Hyper 212 EVO

ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC

Fractal Design Define R5, Svart

 

Jag har kollat lite och ett geforce 1080 ti verkar ju bra. Men jag har ju märkt att det finns ju massa olika modeller av det grafikkortet. Vilket bör jag välja? Rekommenderar ni något annat? Får ett sånt kort plats i min dator?

Länk till kommentar
Share on other sites

Just ja! jag glömde skriva det. Allt ligger på en 4k timeline och den kommer att exporteras i 4k. Allt är filmat med RED EPIC-W med helium sensorn. Det är filmat i RAW och det blir ju .R3D filer. Codecen heter väl REDCODE RAW tror jag.

 

Jag har också tänkt på något slags proxy flöde men det fungerar väl ändå som sagt hyfsat i premiere med 1/8 i upplösning. Jag ska ju ändå grada allt efter jag har klippt allt.

 

Men det är ju som sagt mest i After effects som allt blir lite tungt. I premiere funkar ju det fast workflowet blir betydligt segare än i vanliga fall eftersom jag måste rendera ibland. Men i After effects blir ju bilden bara svart (alltså i själva composition fönstret) om jag lägger på lite effekter. Där har jag också fått upp ett felmeddelande om gpu:n.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just ja! jag glömde skriva det. Allt ligger på en 4k timeline och den kommer att exporteras i 4k. Allt är filmat med RED EPIC-W med helium sensorn. Det är filmat i RAW och det blir ju .R3D filer. Codecen heter väl REDCODE RAW tror jag.

 

Jag har också tänkt på något slags proxy flöde men det fungerar väl ändå som sagt hyfsat i premiere med 1/8 i upplösning. Jag ska ju ändå grada allt efter jag har klippt allt.

 

Men det är ju som sagt mest i After effects som allt blir lite tungt. I premiere funkar ju det fast workflowet blir betydligt segare än i vanliga fall eftersom jag måste rendera ibland. Men i After effects blir ju bilden bara svart (alltså i själva composition fönstret) om jag lägger på lite effekter. Där har jag också fått upp ett felmeddelande om gpu:n.

 

Det du gör i Premiere när du för-renderar kan i princip likställas med att skapa proxys allt eftersom du behöver. Mycket smidigare att skapa proxy-klipp av hela projektet innan klippningen. Samma sak i After Effects - även om ditt problem med svart skärm mycket riktigt låter GPU-relaterat. Har du provat att stänga av Hardware Acceleration så du drar lasset via processorn istället?

Men som sagt, gör dig själv en tjänst och kom igång med ett proxyflöde istället. Krångligt i början men spar en så himla mycket tid och hår i slutändan.

Länk till kommentar
Share on other sites

After Effects GPU-support fungerar tekniskt lite annorlunda, det finns också en relaterad bugg i AE (framför allt om du är inne och pillar i RED's metadata). Men hur som helst, ditt 970-kort har endast 3.5Gb VRAM (även om det står 4 på lådan) och det räcker oftast inte till. Så du skulle definitivt tjäna på ett nytt kort.

 

Men proxies är nice även om det är krångligare med AE inblandat då PPro/AE har helt olika Proxy-workflows.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju sant att man skapar typ proxys när man renderar. Det kanske får bli någon slags proxy ändå då. Men är rätt ny med det har med proxy. Visst blir det så att om jag gadar eller lägger effekter på original filerna så syns inte det i proxyn och tvärt om? Men hur blir det i After Effects? Jag kommer jobba kanske mycket med solids och pre-composea och blanda olika compositions och sådana saker. Men till exempel om jag gör en proxy fil på ett klipp till 1080 säger vi, gör en solid och och använder pen tool och gör en mask. Hur blir det då när man använder originalfilen sen? Kommer den soliden att vara samma storlek eller skalas den upp? Det finns ju också en hel del andra effekter som är "storleksberoende" eller vad man kallar det, dock den enda jag kan komma på nu är advanced lightning (dock ingen jag kommer att använda).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Okej, jag kommer kanske köra på ett proxy workflow men kommer även att köra in ett 1080 ti i datorn så det får lite mera kräm. Men alltså det finns ju en uppsjö av 1080 ti kortet, STRIX GAMING OC, Gaming X, Xtreme Edition och typ 10 stycken till. Jag fattar inte riktigt vad som är skillnaden om jag ska vara ärlig... Vilket rekommenderar ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som skiljer är ju antalet CUDA-cores och minnesmängd. Dyrast är oftast bäst, om det sen är värt det är en annan sak. 8Gb räcker en bit, men 8K video drar ju rätt ordentligt med minne, och börjar du kolla på VR i framtiden så rekommenderar Adobe 8GB VRAM och uppåt. . . Notera att varken PPro eller AE kan använda dubbla kort när du jobbar (PPro endast vid export). Och inte SLI i någon form.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...