Gå till innehåll

Otroligt lite ekonomiskt stöd, vart vänder man sig?


GeneralGaben

Recommended Posts

Jag spelade in min första kortfilm här under sommaren och hade tänkt göra en uppföljare i vinter.

Den produktionen hade jag noll budget på, jag sköt endast in 450:- för lite airsoft vapen jag fått rabatt på och så hade jag fått låna kamera och ljud.

 

Jag undrar om någon vet vart man kan vända sig för ekonomiskt stöd?

Jag är 15 år och bland annat Filmbasen i Stockholm kan inte ta emot så unga personer som jag samt Svenska Filminstitutet behöver man vara ett företag eller förening för att söka.

Men vart vänder man sig när alla säger nej?

 

/Oliver

Länk till kommentar
Share on other sites

Som nybörjare är sannolikheten nästan noll att någon ska ge dig pengar. Jag har ungefär 10,000 timmars erfarenhet och tycker att det är i praktiken inte lönt att söka pengar. Så när det blir dags för min tredje långfilmsinspelning så räknar jag med att åter ha en budget på 5,000:-.

 

Däremot kan ideella föreningar få pengar för att dokumentera sin verksamhet. Jag fixade en gång så en patientförening fick 50,000:- för filmprojekt varpå jag gjorde jobbet. Så har du ett uppslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Gör en tydlig budget och ett enkelt men bra manus. Får du inte in en "investerare" så kör på och samla bra folk som vill samma sak som dig själv, dvs. göra en kortfilm.

Men för att svara på din fråga så kan du få ekonomiskt stöd från privatpersoner, bolag och som killen om skriver, idella föreningar.

 

Lycka till och gör filmen oavsett budget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...