Gå till innehåll

Avtal för cast & crew inför stundande inspelning?


Untitled

Recommended Posts

Hej!

 

I höst är tanken att vi ska börja inspelning av ett mikrobudget projekt under egen regi. Finansiering sker främst ur egen ficka och jag erbjuder alla delaktiga i filmen en symbolisk summa i lön samt en procentuell del utav filmens potentiella vinst. Kruxet är det när det kommer till att skriva avtal samt hur det fungerar kring att betala skådespelare och filmarbetare.

 


    Hur noga bör man vara? Räcker det att själv skriva ett avtal som bägge parter får skriva på, eller bör man söka juridisk hjälp för att formulera sådana avtal?


    Inför distribution och händelse av vinst, bör man ombilda egen firma (vilket jag har nu) till aktiebolag för att underlätta utbetalning av den procentuella delen varje skådespelare och filmarbetare är berättigad till enligt våra överenskommelser?


    Betalar man ut den symboliska summan i lön eller låter man varje part fakturera? Fördelar nackdelar?

 

Många frågor, men vore ypperligt tacksam för tankar och funderingar kring ämnet. Om någon känner sig manad att reda ut frågetecknen över Skype / telefon så skicka mig gärna ett PM.

 

Allt gott//

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Gratulerar på förhand för ett lyckat projekt. Du verkar nämligen vara exemplariskt nogrann. Mitt förslag är att du söker in internet för färdiga kontrakt. Det ger i alla fall en riktlinje. Minns att jag hittade åtminstone på tyska, tidigare.

 

Kunde inte låta bli att le efter den kommentaren, tack ska du ha! Låter som en bra idé, riktlinjer är bättre än inga linjer alls! Hojtar till om jag hittar något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...