Gå till innehåll

Vilken dator behöver jag egentligen för att redigera//färgkorrigera/skapa VFX/ på?


JonathanJohansson89

Recommended Posts

När jag köpte min iMac 21 tums dator år 2013, som var gjord sent 2012, trodde jag att den skulle klara av det mesta när man skapar film. Jag hade fel.

 

Visserligen gör jag inte så mycket men när jag klipper i Premiere pro funkar det bra, men när det kommer till After effects och Da Vinci resolve blir den mer osäker på att fortsätta. After effects får upp nån flik där RAM-minnet inte klarar tillräckligt eller vad det nu är. Da Vinci resolve får upp en flik där det står att mitt GPU minne är fullt.

 

Följande är säkert jättelätt för er att svara på.

Jag är inte så bra på datorer men det verkar som att jag inte har rätt grafikminne eller GPU eller vad man ska kalla det. Jag brukar alltid filma i 1080x1920. Det är den högsta bildkvalitén som går att filma i på min kamera, Nikon D3100.

 

Men det verkar inte som att varken After Effects eller Da Vinci resolve klarar av att hantera den bildkvalitén. Idag när jag skulle testa att arbeta med ett klipp i Da Vinci resolve stängdes datorn av av sig självt efter mycket laddande och tänkande. Innan hade en flik med texten "Your GPU memory is full" kommit upp.

 

Jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag ge upp min iMac att skapa all film på den och istället köpa och bygga ihop en egen PC med jättebra grafikkort, processor, RAM-minne och allt ar det är mm istället? Eller finns det något hjälpmedel för min iMac att hantera och arbeta i större bildkvalitéer? Kan en Mac mini hjälpa eller nåt annat?

 

Finns det en lösning på detta problem?

 

Annars KLIPPER jag mest film på min iMac och det fungerar jättebra. Jag ska försöka låta någon annan sköta färgkorrigering, ljudredigering och VFX. Men ändå undrar jag hur jag ska göra om jag skulle arbeta helt själv med allt: Klippning, VFX, ljudredigering, färgkorrigering, osv.

Det kanske är omöjligt om man ska rendera allt sammanlagt senare i hög bildupplösning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla program börjar i större utsträckning att använda grafikkortet för rendering och det kräver mycket (VRAM), dvs grafik-minne. I Premiere och After Effects kan du slå av Mercury Playback Engine och då görs alla beräkningar av CPU istället, vilket nog fungerar bättre men det går långsamt. Resolve är däremot helt beroende av GPU, och Late 2012 hade bara 512 Mb i VRAM och det räcker inte långt. . . Mac går i de flesta fall att få med antingen Intel-grafik eller ett kraftigare kort från nVidia eller AMD (beroende på modell) så en beggad iMac med ett bra grafikkort är kanske bästa "ekonomi-alternativet" om du vill stanna i Mac-världen. En Mac-mini är däremot inget bra alternativ...

 

Mest Bang-for-the-buck är givetvis om du kan bygga en PC-dator själv (finns många kunniga här som kan rekommendera komponenter). Men det är ingen Mac. . . (fast PPro/AE/Resolve ser ju i princip exakt likadana ut på Mac/Win). Det du förlorar är dock möjligheten att exportera till Quicktime ProRes vilket inte fungerar i Windows-världen (utan div tredjeparts hack. . ).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...