Gå till innehåll

Enskild firma vs AB, MOMS


petrige

Recommended Posts

Hej,

 

Jag komponerar musik/ filmmusik som jag sedan producerar med ett musikproduktionsbolag som fakturerar mig.

I starttskedet har jag redan beställt arbete hos musikproduktionsbolaget. Jag betalade deras faktura typ 1000 kr varav 250 moms.

 

Jag står i begrepp att starta antingen Enskild firma eller AB. För min nuvarande profil tycker jag att det räcker med Enskild firma dock kan det finnas anledningar att jag väljer AB ändå.

 

Teknisk fråga (jag vet att det finns utförliga förklaringar på Sketteverket mm men jag har det svårt att tillämpa dem just på min fråga).

 

Jag antar att jag, som mellanled i produktkejan mot kund, inte behöver betala moms. På vilket sätt?

 

1. Fakturerar musikproduktionsbolaget mig inklusive moms och jag på något sätt ansöker för att få tillbaka det? (osannolikt)

2. Jag meddelar mitt musikproduktionsbolag och så fakturerar de med enbart på pris utan moms?

3. Finns det ett sätt att få tillbaka det moms jag betalat för musikproduktion (år 2017) hittils i egenskap av privat person?

4. Gäller svaren ovan (med viss modifikation - vilka?) i båda fallen jag startar Enskild firma eller AB?

 

Stort tack för ert tålamod att läsa samma fråga igen!

Länk till kommentar
Share on other sites

All moms du fakturerar kan du göra avdrag för i din egna momsskatt.

Dvs, du köper tjänst av musikproduktionsbolaget som fakturerar dig 1000kr inklusive moms. Du säljer sedan en tjänst för 1000kr inklusive moms, där 250kr är momsskatten som ska in till Skatteverket. När du deklarerar kan du kvitta det du ska betala in mot den moms du redan betalat för inköp till företaget -- Dvs de 250kr du betalade i moms till musikproduktionsbolaget. Din momsskatt blir således 0kr (kom bara ihåg att spara alla kvitton).

Du kan kvitta din inkommande moms till alla inköp du gör till företaget i din deklaration.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan kvitta din inkommande moms till alla inköp du gör till företaget i din deklaration.

Stor tack!

 

Menar du att jag kan kvittera momsen i deklarationen även innan jag hittar köpare för min produktion? Det kan ta tid mellan jag har betalat för min produktionsbolag tills jag lyckas sälja min.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej,

 

Kan någon hjälpa mig med en fråga om avdrag på studioutrustning.

Jag registrerar en enskild firma och i fortsättningen tänker göra avdrag på studioutrustningen som äger som tidigare.

 

Som exempel, om jag skall dra av för en stationär dator som kostade ny 10000 kr, inköpt för 4 år sedan. Som riktvärde för beloppet jag får dra av, är det 1) begagnat pris 2) nytt (eller begagnat) pris minus avskrivning på 4 år (ingen aning hur den räknas, kanske 5-10% årligen? - borde finnas någon rikttabell någonstans?)? Räcker de med en bedömning? På en del prylar är jag osäker att jag har kvar kvittona.

 

Jag är inte ute efter exakata siffror utan efter vad är det smidigt och som är rätt tänkt för att avdraget skall beviljas.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Kan någon hjälpa mig med en fråga om avdrag på studioutrustning.

Jag registrerar en enskild firma och i fortsättningen tänker göra avdrag på studioutrustningen som äger som tidigare.

 

Som exempel, om jag skall dra av för en stationär dator som kostade ny 10000 kr, inköpt för 4 år sedan. Som riktvärde för beloppet jag får dra av, är det 1) begagnat pris 2) nytt (eller begagnat) pris minus avskrivning på 4 år (ingen aning hur den räknas, kanske 5-10% årligen? - borde finnas någon rikttabell någonstans?)? Räcker de med en bedömning? På en del prylar är jag osäker att jag har kvar kvittona.

 

Jag är inte ute efter exakata siffror utan efter vad är det smidigt och som är rätt tänkt för att avdraget skall beviljas.

 

Tack!

 

Du kan endast göra retroaktiva avdrag för inköp gjorda året innan samt samma år firman registrerades och du drar då av utifrån inköpspriset på originalkvittona. Utan inköpsbevis är de inte avdragsgilla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...