Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Betala till privatperson i USA

Besatt medlem
    Reg.datum
    nov 2005

Standard Betala till privatperson i USA

Hej allihopa!

Jag har en liten fråga som någon kanske har ett svar på om jag har lite tur. Det är så att i min nästan film kommer en voice over artist från USA göra en röst. Nu är det bara så att denna person är en privatperson och inte har något företag så jag vet inte riktigt hur betalningen ska ske... Det handlar om 280 dollar. Jag vill ju inte direkt göra det svart. Någon som vet hur jag bör göra? Jag ringde till skatteverket och pratade med dom och svaret var "ring till USA". Någon som vet typ hur man kan komma runt att lämna kontrolluppgifter och dylikt? Jag vet inte riktigt hur det fungerar i USA med allt.

//Magnus

Besatt medlem Fesleys avatar
    Reg.datum
    nov 2013

Standard

Mitt tips är, kontakta Skatteverket igen. Sådana svar brukar de ALDRIG ge. Det finns tydiga regler för detta.. Börja med at kolla deras hemsida. T.ex. https://www.skatteverket.se/foretago...f91b95ba1.html
    Men det finns mkt information på deras hemsida, så börja där och ring till dem sen.

Besatt medlem
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Tack för svaret Fesley!

Jag vet. Och det har har hört och läst innan så brukar dom vara duktiga och hjälpsamma så jag blev lite snopen när jag fick det svaret. Jag frågade även om dom hade något telefonnummer som jag kunde vända mig till men det hade dom inte heller. Sen är det ju det att denna person aldrig kommer att jobba här i Sverige utan spela in rösten i USA, om jag har förstått rätt gäller lite andra regler då också.

Jag ska kolla upp typ "frilans finans" eller "coolcompany" eller något sådant företag, det kanske kan fungera.

Besatt medlem Fesleys avatar
    Reg.datum
    nov 2013

Standard

Hej,
    det står regler om det också på SV hemsida. I vissa fall har det ingen betyelse var personen som blir anställd bor, utan från var du som AG bredriver din verskamhet.
    Kan de inte svara på det vanliga numret har de personal som har specifik kompetens inom de specifika områden.