Gå till innehåll

Hur gör ni för att skapa karaktärerna?


1mirandaman91

Recommended Posts

Hej!

Hur brukar ni arbeta för att forma era karaktärer? Jag tycker det är det svåraste, att kombinera bra och dåliga egenskaper så att det blir trovärdigt. Jag kanske har bestämt mig för att t.ex en person ska vara ganska inåtvänd och inte dela med sig så mycket av sig själv, och sen nästa gång jag skriver så ändrar jag mig och så ska den helt plötsligt bara prata om sig själv och inte bry sig så mycket om andra. Sen vet jag inte vilken av ideerna jag ska bestämma mig för. Har ni nåt speciellt sätt som ni jobbar på för att "lära känna" era karaktärer så att ni vet exakt hur de är? För det underlättar ju när man ska skriva manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=1mirandaman91]Hej!

Hur brukar ni arbeta för att forma era karaktärer? Jag tycker det är det svåraste, att kombinera bra och dåliga egenskaper så att det blir trovärdigt. Jag kanske har bestämt mig för att t.ex en person ska vara ganska inåtvänd och inte dela med sig så mycket av sig själv, och sen nästa gång jag skriver så ändrar jag mig och så ska den helt plötsligt bara prata om sig själv och inte bry sig så mycket om andra. Sen vet jag inte vilken av ideerna jag ska bestämma mig för. Har ni nåt speciellt sätt som ni jobbar på för att "lära känna" era karaktärer så att ni vet exakt hur de är? För det underlättar ju när man ska skriva manuset.[/citat]

 

Ett tips från mig är att, du ska göra dina karaktärer så trovärdiga att du skulle kunna möta de på stan. En annan bra grej är att de ska vara från verkligeheten tex ifall du har en rolig kompis någon lärare, arbetskamrat granne, ta någons personlighet från de verkliga livet å bygg upp den från den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag ute på hal is eftersom jag inte skapat så många karaktärer i mitt liv, men i litteraturen jag läser på just nu står det att man skall använda steriotyper och klyshor i största möjliga utsträckning. De flesta av oss har fördomar hur folk är, och man skall nyttja dessa för att skapa sina karaktärer. Karaktärerna behöver inte vara komplexa, snarare tvärtom; De skall vara enkla och förutsägbara, gärna överdrivna. Figurerna behöver nog inte ens vara realistiska men däremot trovärdiga. De måste vara enkla att urskilja och får inte likna varandra. Nån svensk regisör sa i nån bok jag läst att om man blandar ihop replikerna för karaktärerna och det inte spelar nån roll, då är karaktärerna för svaga.

 

Så; Skurkarna skall ha stor näsa, svartmuskig haka och elak uppsyn. Hjälten skall ha blå ögon och blont hår etc etc. Det är ingen tillfällighet att StarWars troopers har nazisthjälmar, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Länk till kommentar
Share on other sites

gorse har sin poänger, men är också ute på hal is ;) Om du vill att karaktärerna ska vara realistiska så måste de vara komplexa! Även Darth Vader har en god sida..

 

Ett tips är att du skriver karaktärens livshistoria, så att allting hon gör/är har något att göra med det förflutna. När du "bestämt dig för att t.ex en person ska vara ganska inåtvänd" så borde du fråga dig: varför? Om du vet anledningen till varför personen har formats till den hon är, är det mycket lättare att hålla koll på det, samtidigt som det blir mer trovärdigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fredrik]

 

Ett tips är att du skriver karaktärens livshistoria.[/citat]

 

 

Det fredddan pratar om kallas så fint för Backstory, och det är precis som han menar att du skiriver om hur din karaktär kommit dit han är nu, vad som format honom till den han är. Så vill du att han ska vara inåtvänd skulle det kunna vara så -ett snabbt exempel- att han som liten aldrig fick vara med coolingarna o leka efter dagis för att hans mamma alltid kom och hämtade honom för tidigt, vilket ledde till att han började hitta på låtsas vänner i sitt hem, som sen följt med honom in i vuxenlivet.

 

Vill du sen att han helt plötsligt bara ska prata om sig själv och inte bry sig så mycket om andra, så hitta orsaken till VARFÖR han genomgår denna förändring, det kanske kan vara något som pågår under en längre tid, att han går och funderar på något han vill få ur sig och så kommer ett tillfälle där han får chansen. Eller att han bara blir SKITARG på något ochdet gör att han spyr ur sig allt möjligt han inte velat säga förut!

 

Att skriva handlar om att vara kreativ; hitta på lösningar själv, låter tråkigt men hitta din egen stil, hur arbetar du bäst för att komma fram till en intressant karaktär.

 

(MASTODONT INLÄGG)

 

Jag tror att det kan vara bra att som det sas tidigare att kika på det verkliga livet och se vad som är intressant, håll korkgluggarna öppna... En karaktär kan va precis hur du vill att den ska vara bara du kan förklara VARFÖR!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska ja va arlig e det svart att forklara hur ja skapat mina karaktarer! Men efter att ha tittat pa dom ser jag att ja kanner igen det mesta ifran dom fran mitt eget liv, mina kompisar, familj, andra karaktarer som man sett i film, bok eller liknande.

 

Anvand dig av din omgivning!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inget enkelt svar på den frågan. Skriv mycket och låt idéer leda till andra idéer. En sak att tänka på är att inga karaktärer bör vara lika varandra. De bör tycka olika i alla situationer för att maximera möjligheter till intriger och ingen karaktär får vara där utan att ha en funktion som är livsviktig för storyn. Finns mycket annat att tänka på, läs böcker och kolla in http://p068.ezboard.com/bdonedeal

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...