Gå till innehåll

Statiskt oljud i proffskamera +48phantom mic


yonis86

Recommended Posts

Hej!

 

Har stora, konstiga problem med att jag får störande oljud i mina semipro kameror när jag använder mic med phantom matning, 48volt. Har haft samma problem i tre st olika semipro kameror som har xlr ingångar. Min phantom Sennheiser ME (kommer inte exakt ihåg vad den heter) shotgun +48 mic(och batteridriven) skapar ett enormt högt statiskt oljud i kameran när jag pluggar in den i xlr ingången. Får ont i öronen nästan så högt är oljudet. T.o.m i totalt tyst miljö hörs det höga, "brummande" oljudet. Det låter som oljudet t.o.m kan förstöra kameran.

 

Däremot när jag håller handen på mic i ett mycket fast grepp så slutar det. Men jag måste hålla den i precis exakt fast, rätt läge. Så fort jag släpper den så låter det igen. Har bytt kablar. Har två st i alla fall. Bör jag skaffa guldplätterade eller nåt? Det är så konstigt. Har ju annars mic installerad i en mic-hållare monterad på kamera så jag fattar inte problemet.

 

Kamerorna är: Panasonic DVX100b (2st olika) och Canon xf300 (.den har jag nu).

 

Jag har prövat alla möjliga inställingar som finns och oljudet återstår alltid. Bortsett från när ljudet kommer från kamerans interna mic så klart.

 

Min mic fungerar strålande med min dator som har externt ljudkort, phantommatning. Det är en Steinberg ur22.

 

Vad ska jag göra?

 

Kan ju inte använda min kamera på det här viset? Har googlat, hittar inget om ämnet.

 

Tack om ni läst så långt och om ni har nån hjälpande tips/info att bjuda på.

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter definitivt som att mikrofonen gått sönder. Signalen går lite olika vägar på kortet beroende på strömmatningen, vilket kan förklara varför det fungerar med din UR22 men inte kamerorna. Om du har testat tre kameror, och flera XLR-kablar, och problemet blir bättre/värre när du klämmer på mikrofonen så lämnar det inte många andra möjligheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, det var verkligen inte kul att läsa...

 

Jag har en Behringer C1 stormembrams mic. Det är ju inte en shotgun eller överlag mic man använder med en videokamera. Men ska jag testa den? Eller kommer det vara samma sak med den pga att det är inte en mic skapad för videofilmning?

 

Tack du återigen för så snabbt och hjälpande svar Tolin.

 

EDIT: finns det risk att sabba mic när man strular med +48 volt och dylikt inställningar?

Länk till kommentar
Share on other sites

EDIT: finns det risk att sabba mic när man strular med +48 volt och dylikt inställningar?

 

Om du kopplar på/av mikrofon med fantommatning igång finns risk att mikrofonen tar skada, om det var nåt sånt du syftade på.

Har du en annan mikrofon att testa med kamerorna så slipper du ta mitt ord på att det troligtvis är mikrofonen det är fel på ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du kopplar på/av mikrofon med fantommatning igång finns risk att mikrofonen tar skada, om det var nåt sånt du syftade på.

Har du en annan mikrofon att testa med kamerorna så slipper du ta mitt ord på att det troligtvis är mikrofonen det är fel på ;)

 

Om min Behringer C1 ltåer också?

 

Vad kan det då vara?

 

Sov gott,

 

=)

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...